Δευτέρα, 12 Νοεμβρίου 2018

Οι καταρρεύσεις γεφυρών Γένοβας και Καβάλας, επιβάλλει στους αρμόδιους να ανακοινώσουν τα προληπτικά μέτρα για την δική μας στη νότια είσοδο των Θηβών.

      από τον Θεόδωρο Κ Παπαϊωάννου πολιτικό μηχανικό Ε.Μ.Π
Την 14η Αυγούστου΄18  κατέρρευσε  η καλωδιωτή γέφυρα Μοράντι της Γένοβας που όταν  εγκαινιάστηκε το 1967 θεωρήθηκε παγκοσμίως  ως πρωτοποριακό έργο «στολίδι» της  τότε ιταλικής τεχνολογίας
Ηταν προσωπική «πατέντα» του καθηγητή προεντεταμένου σκυροδέματος στα πολυτεχνεία Φλωρεντίας και Ρώμης πολιτικού μηχανικού Riccardo Morandi  (Ρικάρντο Μοράντι) απ΄τον οποίο πήρε το όνομά της
Στην εποχής του ήταν «ηγέτης» του τομέα του και το  ομώνυμο σύστημα προέντασης  που εφάρμοσε εκεί αναφέρεται στη βιβλιογραφία, ήταν ευρεσιτεχνία του.
Γέφυρες σε πολλές χώρες μεταξύ των οποίων και στη χώρα μας έγιναν με βάση αυτό το σύστημα προέντασης  που  μεταξύ άλλων συστημάτων διδάχθηκα στο ΕΜΠ.

Παρά το ότι  από την ανωτέρω γέφυρα περνούσαν 25 εκατομμύρια οχήματα τον χρόνο και τα τεράστια φορτία που δεχόταν ,  η ηλικίας μισού αιώνα γέφυρα ήταν σχεδόν αφημένη στην τύχη της γιατί:
1ον Μειώθηκαν δραστικά  τα δημόσια κονδύλια για το οδικό δίκτυο(από 13 δισ. πριν από 11 χρόνια, το 2007, στα 5 δισ. το 2015).
2ον Πίεζε η Λέγκα του Βορρά για ιδιωτικοποίηση «κοψοχρονιά» όλων  των δημόσιων «φιλέτων»  και για την παραχώρησή  των  κυρίως  στους βαθύπλουτους Μιλανέζους χορηγούς της .
΄Ετσι λοιπόν χωρίς διαγωνισμό έγινε η απευθείας ανάθεση της εκμετάλλευσης των αυτοκινητόδρομων στον όμιλο Μπένετον .
Το «ξύμωρο» είναι ότι μετά την δραματική αυτή εξέλιξη , άνοιξε  η συζήτηση για την κατάσταση του οδικού δικτύου , την επιστροφή των αυτοκινητόδρομων και άλλων σημαντικών έργων υποδομής και κοινωφελών υπηρεσιών στον δημόσιο έλεγχο, με επισπεύδοντα μάλιστα  τον  νεοφιλελεύθερο υπουργό Εσωτερικών της Λέγκας Ματέο Σαλβίνι!!!!!!!
Ο αντίκτυπος της  κατάρρευσης ακούστηκε  σ΄ ολόκληρη την Ευρώπη και σύμφωνα με την Guardian άρχισαν να ανησυχούν για χιλιάδες γέφυρες, σήραγγες και αυτοκινητόδρομους που  απαιτούσαν άμεση επισκευή.
Μια  Γαλλική έκθεση  αποκάλυψε ότι τόσο το εθνικό οδικό δίκτυο όσο και οι υπό ιδιωτικό έλεγχο αυτοκινητόδρομοι της χώρας δεν βρίσκονται σε ιδανική κατάσταση.
Το 30% των 12.000 γεφυρών του εθνικού οδικού δικτύου της Γαλλίας είναι προς επισκευή (!) και 252 γέφυρες - το 7%, δηλαδή- εμφανίζουν «κίνδυνο κατάρρευσης».
Υπό τον απόηχο  αυτού του γεγονότος  καθηγητές στο Πολυτεχνείο,αρμόδιοι δημόσιοι φορείς(ΟΑΣΠ καθ.Ευθ. Λέκκας,ΤΕΕ) ,  τόνισαν ξανά την επιτακτική ανάγκη σύστασης εθνικού προγράμματος επιθεώρησης και συντήρησης γεφυρών στην Ελλάδα, ώστε κάθε μιά να αξιολογείται τακτικά ανά εξάμηνο και εκτάκτως μετά από φυσικές καταστροφές, όπως σεισμοί ή πυρκαγιές.
Επ΄αυτού, ο Διευθυντής Εργαστηρίου Αντισεισμικής Τεχνολογίας Καθηγητής του ΕΜΠ Κωνσταντίνος Σπυράκος στην  επιστημονοκή του μονογραφία «Αξιολόγηση Υφισταμένης Καταστασης Γεφυρών: Διαδικασία και παραδείγματα», υπογραμμίζει ότι  τρείς  είναι οι  βασικοί έλεγχοι είδη παρακολούθησηςκαι επιθεώρησης των γεφυρών:
  • ο απλός «επιφανειακός»  παρεμφερής με τον Ταχύ Οπτικό Ελέγχο.
  • ο Ενόργανος
  • και ένας τρίτος με βάση τα λεγόμενα  «έξυπνα μέσα παρακολούθησης» και η αναλυτική  παρουσίαση  υπερβαίνει τα πλαίσια αυτού του κειμένου
Στα μικρότερα γεφύρια που είναι διάσπαρτα ανά την ελληνική επαρχία  απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή σε περιπτώσεις πλημμυρικών φαινομένων που μπορούν να προκαλέσουν σοβαρή φθορά  και ειδικά στις μικρές  γέφυρες  ειδικά στην επαρχία, έχει δηλώσει ο Γιώργος Γκαζέτας, καθηγητής πολιτικών μηχανικών στο Ε. Μ. Π.
Την Παρασκευή 9.11.2018 είχαμε μερική καταρρευση γέφυρας στο κέντρο της Καβάλας,για την οποία η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου , δήλωσε ότι τον Αύγουστο του 2016 είχε διαπιστώσει τρύπα στο οδόστρωμα της. Στο ίδιο περίπου σημείο της αστοχίας  φαίνεται ότι το συγκεκριμένο τμήμα της δεν ένταξε το βάρος του γερανοφόρου οχήματος που διέρχονταν τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή.
Πριν από τρία χρόνια είχαν γίνει μικρής κλίμακας εργασίες συντήρησης στις ενώσεις των αρμών, χωρίς ωστόσο ποτέ να τεθεί κανέναν θέμα επικινδυνότητας της.
Με  αφορμή την «νωπή» τότε κατάρρευση της γέφυρας MORANDI είχαν αρχίσει συζητήσεις προβληματισμού και ανησυχιών για  τη γνωστή γέφυρα Ταχίου στην νότια είσοδο της πόλης  επι της ΠΕΟ Αθηνών-Θηβών-Λιβαδειάς- Θεσσαλονίκης.
Δεν ξέρω αν το ζήτημα απασχόλησε το δημοτικό συμβούλιο,όμως το βράδυ της Τετάρτης (29.8) στον ''ΖΗΘΟ''  (1)  σε  ομήγυρη  όπου κυριαρχούσαν θέματα της πόλης , άνοιξα  θέμα ελέγχου της Στατικής & Αντισεισμικής Επάρκειας της.
Όλοι συμφωνήσαμε ότι επιβάλλεται να γίνει τέτοιος έλεγχος άμεσα μετά την όλο και αυξανόμενη διέλευση μεγάλων οχημάτων για τα οποία δεν είχε γίνει ο αρχικός υπολογιστικός σχεδιασμός.
Είχα περάσει από εκεί , την  φωτογράφησα και  διαπίστωσα ότι  το χρησιμοποιηθέν  σκυρόδεμα  μακροσκοπικά έδειχνε σημάδια γήρανσης παρά το «φιλότιμο» που το διακρίνει  κατά τον καθηγητή Θεοδόσιο Τάσιο  και χωρίς να λογαριάζω την αρχική του ποιότητα, την  κοκκομετρική του σύνθεση κ.α.
Στο ίδιο τραπέζι  και απέναντι  ήταν  ο  δημοτικός σύμβουλος Ηλίας Τραμπάκουλος που ακουσε το ζήτημα.
Μετά λίγες ημέρες (1.9) αναφέρθηκε κυρίως στον υγειονομικό και περιβαλλοντικό έλεγχο και ακροθιγώς μόνο στο ζήτημα της επάρκειας ,φυσικό εξάλλου αφού δεν γνωρίζει το ζήτημα.
Αν η γέφυρα της Γένοβας είναι μακριά και ο εκκωφαντικός θόρυβος της κατάρρευσης έφθασε στα ώτα των αρμοδίων εξασθενημένος , ελπίζω ότι ακούσθηκε ευκρινώς αυτός της Καβάλας.  Περιμένουμε λοιπόν από τους παράγοντες της τοπικής και περιφερειακής πολιτικής σκηνής ήτοι: τον περιφερειάρχη  Κώστα Μπακογιάννη, τον δήμαρχο Σπ.Νικολάου, την αντιπεριφερειάρχη Φανή Παπαθωμά ,να μας γνωρίσουν τα προληπτικά τους  μέτρα για την δική μας στη νότια είσοδο της πόλης.

* τ. Κοινοτάρχης Βαγίων-τ. Γεν. Γραμ. ΚΕΔΚΕ - τηλ /fax 2262022177- κιν 6997189448   Επαμεινώνδου 71 Θήβαtheopapaio@gmail.com  -http://kadmos35.blogspot.gr/ https://www.facebook.com/theodore.papaioannou 


(1)αδελφός του Αμφίονα κατά τη Μυθολογία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου