Από τον πολιτικό μηχανικό
Θεόδωρο Κ. Παπαϊωάννου
Η συχνότατη μετάβαση στη γενέτειρά μου τα Βάγια και οι επαγγελματικές υποχρεώσεις ,
μου επιβάλλουν να κινούμαι επί πολλά έτη στην Παλαιά Εθνική Οδό ( Π. Ε.Ο) από
τη Θήβα - την έδρα μου- προς τη Λιβαδειά
Στις αρχές την γνώρισα
σαν ένα ήσυχο δρόμο που εξυπηρετούσε την Επαρχία Λιβαδειάς ,όσους είχαν
δοσοληψίες με την νομαρχία και τον όμορο Ν. Φωκίδος.
Όμως την σταδιακή
μεγέθυνση της οικονομίας , την αύξηση
του ΑΕΠ-βλέπετε η κρίση μας έκανε
να εξοικειωθούμε με οικονομικούς όρους- και
την συμπαρομαρτούσα πύκνωση της οδικής κυκλοφορίας , δεν ακολούθησε η
κατασκευή έργων οδικής ασφάλειας.
Οι ελάχιστες
αποσπασματικές παρεμβάσεις όχι μόνο δεν έλυσαν το πρόβλημα αλλά αντίθετα προσέλκυσαν
περισσότερη κυκλοφορία, που στην υπόλοιπη και μεγαλύτερη διαδρομή ήταν αδύνατο
να εξυπηρετηθεί. Όποιος σήμερα κινείται πάνω σε αυτό τον οδικό άξονα
θα αντιμετωπίσει ένα ατέρμονα συρμό
οχημάτων σε αμφότερα τα ρεύματα
κυκλοφορίας , πολλά επικίνδυνα σλάλομ
και πρέπει να έχει καλή φυσική κατάσταση, εξαιρετική τεχνική και γερά
νεύρα. Σήμερα η φέρουσα ικανότητα του
οδικού αυτού άξονα είναι πλήρως απαξιωμένη
γιατί: α) Η ληστρική
αύξηση των διοδίων έχει διοχετεύσει προς
αυτόν ένα μεγάλο μέρος της κυκλοφορίας υπερβαρέων οχημάτων όχι μόνο ελληνικών
αλλά βαλκανικών, πρώην ΕΣΣΔ, ακόμη και
ασιατικών.
β) Υπό συνθήκες
κρίσης οι οδηγοί πιέζονται να υπακούουν
σε εξοντωτικά ωράρια εργασίας με ταχύτητες πέραν των επιτρεπομένων ορίων σε ένα
δρόμο παρωχημένων προδιαγραφών οδοποιίας.
γ) Τα ξένα οχήματα
όπως βεβαιώνουν ειδήμονες του κλάδου είναι πεπαλαιωμένα και ελλιπώς συντηρημένα
δ) Τα αστυνομικά
τμήματα ελλιπώς επανδρωμένα ή υπό κατάργηση ( όπως των Βαγίων) λόγω οικονομικής
κρίσης ,αποδεκατισμένα (λόγω φύλαξης υψηλών προσώπων ) και αντιμέτωπα στην αυξημένη εγκληματικότητα , αδυνατούν στην αστυνόμευση.
Κάτω από
αυτές τις συνθήκες ήταν θέμα χρόνου η ανατροπή
μέσα στην Χαιρώνεια μεγάλου οχήματος με ρυμουλκούμενο υπερφορτωμένο με δέματα βαμβακιού και το νωπό
(6.11.2014) πολύνεκρο δυστύχημα παρά την
διασταύρωση Βαγίων
Ύστερα από αυτά οι
δήμαρχοι των παρόδιων Δήμων επισκέφτηκαν
(11.11.2014) τον Χρυσοχοϊδη. Από
όσα δήλωσαν δεν έμεινα ικανοποιημένος , γιατί
συνηγόρησαν σε κάποιες αποσπασματικές , πρόχειρες , απαράδεκτες λύσεις που αντιβαίνουν στην
κοινή λογική , το γνωστικό αντικείμενο
της Οδοποιίας και την οδική
ασφάλεια. Για να ικανοποιήσει όλους, ακόμη
και τον εκπρόσωπο του πλέον απομεμακρυσμένου εκ των παρόντων , ανακοινώσε
ότι τον Ιούνιο 2015 ο προαστιακός
θα έχει φθάσει μέχρι την Αμφίκλεια!!!!!! Το
ευχόμαστε, αλλά ο υπουργός σαν ‘’παλιά καραβάνα’’ γνωρίζει καλά τα ‘’τσαλιμάκια’’ της πολιτικής . Αν
γίνει θα πει σας το είπα και δεδομένου ότι δεν θα είναι εκεί τον Ιούνιο θα τα ‘’φορτώσει’’ στον επόμενο ‘’ ..με ένα σμπάρο δυό
τρυγόνια..’’. Δεν ξέρω πόσο ‘’διαβασμένοι’’ πήγαν oι δήμαρχοι αλλά πάντως δεν του είπαν ότι ξανά μετάθεσε
το διαγωνισμό για τον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα - Θήβα – Υλίκη, όπως θα διαβάσετε στο:
( http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=450157) για την
αποσυμφόρηση της ΠΕΟ Θηβών-Λιβαδειάς κλπ. στην οποία θα επανέλθω
Δεν αμφισβητείται από κανένα ότι: 1ον
Οι αυξήσεις στις τιμές των
διοδίων έως 60%, έχουν εξοργίσει δικαιολογημένα τους πολίτες, αφού στη διαδρομή
Αθήνα - Θεσσαλονίκη μετ' επιστροφής το κόστος εκτινάσσεται μόνο για διόδια πάνω
από 55 ευρώ για τα Ι.Χ. αυτοκίνητα και στα 205 ευρώ για φορτηγά.
2ον Αυτό συν την οικονομική κρίση οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε πλήρη
κατάρρευση την ήδη καθηλωμένη κίνηση των οχημάτων.
3ον Άμεση
συνέπεια είναι η μεγάλη πτώση εσόδων των κοινοπραξιών, με ενδεχόμενο
να ασκήσουν νέες πιέσεις κα να προβάλλουν νέες διεκδικήσεις
προς το Δημόσιο, απειλώντας νέα διακοπή έργων.
4ον Στις συμβάσεις Σουφλιά του 2007 ενσωματώθηκαν οι νέες αναθεωρημένες ( ψηφίστηκαν στη Βουλή τέλος
του 2013) μετά την 3ετή διαπραγμάτευση
Δημοσίου-παραχωρησιούχων - τραπεζών υποτίθεται.
5ον Παράλληλα
με πρόσθετες χρηματοδοτήσεις και αποζημιώσεις των παραχωρησιούχων ύψους 2,1
δισ. ευρώ, πέρα αυτών του παρελθόντος , επιβλήθηκαν από τις αρχές του 2014
οι υπερβολικές αυξήσεις διοδίων
6ον Οι συμβάσεις
αναθεωρήθηκαν με τιμές 2006 παρ' όλο που οι τιμές πολλών υλικών, μισθοί, αμοιβές
μελετητών , μηχανημάτων μειώθηκαν μέσα στην
κρίση και δεν ακλούθησαν την οικονομική
πτώση μειώνοντας το κόστος των έργων.
7ον Για μια
χώρα σε 6ετή ύφεση, με τα ινία ανεργίας
στην Ευρώπη, με συρρικνωμένα εισοδήματα ,
επιβλήθηκαν δυσβάστακτες αυξήσεις διοδίων - παρ ότι οι συμβάσεις αρχικά προέβλεπαν ανάπτυξη της οικονομίας και διόδια
να κινούνται παράλληλα- και δείχνει σαν να μην επηρέασε την οικονομία της
!!!!!!!
8ον Σήμερα με 28%
οικονομική απώλεια για να μην
καταρρεύσει η κίνηση, όχι μόνο μείωση
των διοδίων , αλλά και απαλλαγές κάποιων κοινωνικών κατηγοριών με βάση κριτήρια εισοδηματικά και διαμονής θα έπρεπε.
9ον Η κυκλοφοριακή μείωση μάλλον ικανοποιεί τον εσμό παραχωρησιούχων -τραπεζών που αναχρηματοδοτήθηκαν
και πάλι πρόσφατα , γιατί θα
κάνουν προφανώς λιγότερα έργα συντήρησης και από τα υψηλά διόδια ή μέσω του Δημόσιου - δηλαδή από τους
φορολογούμενους πολίτες - θα εισπράξουν
τα χρήματά τους επί του ασφαλούς…..
10ον Το κορυφαίο
επιχείρημα της κυβέρνησης στην επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων (με όρους ληστείας
του Δημοσίου) , ήταν ότι ‘’…μειώθηκε η κυκλοφορία στους δρόμους άνω του 50% και κατά συνέπεια υπήρξε
χρηματοδοτικό κενό στη χρηματοδότηση των έργων, αφού μέρος του κόστους
κατασκευής σύμφωνα με τις συμβάσεις παραχώρησης(ΣΔΙΤ) , προέρχεται από τα έσοδα
διοδίων.
Σε απλά ελληνικά δηλαδή το Δημόσιο αναγνώρισε επιλεκτικά ανωτέρα
βία -λόγω οικονομικής συγκυρίας - μόνο στους
παραχωρησιούχους και όχι για κάθε έλληνα επαγγελματία και επιχειρηματία
Ο περιφερειάρχης Κώστας Μπακογιάννης σε
ανακοίνωσή του (9.9.2014) έδειξε
ρέκτης και μεταξύ άλλων τόνισε: «Η υπόθεση των διοδίων έχει εξελιχθεί
σε πραγματική μάστιγα για την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας. Πέρα και πάνω από
κόμματα και ιδεολογίες, οφείλουμε να είμαστε όλοι μία γροθιά και να στείλουμε
ένα ξεκάθαρο μήνυμα στους πάντες: Αυτή η ιστορία δεν πάει άλλο. Ως εδώ»….
……Θα τον περιμένουμε λίγο…..
adika perimenoyme megala logia xortasame pia
ΑπάντησηΔιαγραφή