Τρίτη 2 Δεκεμβρίου 2014

Παρέμβαση στην ομιλία του καθηγητή ΕΚΠΑ Μιχ Δερμιτζάκη με θέμα: ‘’Προσεγγίσεις στην «Εξαήμερο» του Μ. Βασιλείου από άποψη γεωλογική’’ στο Ελεύθερο Λαϊκό Πανεπιστήμιο Αλιάρτου(15.11.2014)

Από τον Πολιτικό Μηχανικό Θεόδωρο Κ. Παπαϊωάννου

Η ομιλία που προηγήθηκε αναφορικά με  απόψεις του  ιεράρχη, μου προκάλεσε ερωτήματα αλλά και συνειρμούς  προβληματισμών.
Τον ονόμασε Μέγα η  παγκόσμια ιστορία   όπως : Μ. Αλέξανδρος, Μ. Κωνσταντίνος, Μ. Ναπολέων Μ. Πέτρος ,Μ. Αικατερίνη , βλέποντας απόψε πολλές κυρίες .
Ο Γιώργος Γραμματικάκης Καθηγητής Φυσικής στο Πανεπιστήμιο Κρήτης σε μια ομιλία  κάπου εδώ κοντά είπε ότι η επιστήμη και η θρησκεία έχουν δρόμους ούτε καν παράλληλους αλλά αποκλίνοντες που το έχει γράψει και σε ένα δικό του βιβλίο. Του είπα ότι δύο δρόμοι αποκλίνοντες όμως κάπου τέμνονται.
Έτσι θεωρώ ότι τα γραφόμενα στην «Εξαήμερο» και στη κοσμολογία της Παλαιάς Διαθήκης καθόρισαν την  σκέψη  τότε.
Από τον 4ο αι  που κυριάρχησαν οι  θεοκρατικές αντιλήψεις μέχρι την Αναγέννηση , πέρασαν 1000 χρόνια  για να ανατραπούν  σταδιακά  όλες αυτές .
Στο πρόσφατο  συνέδριο  που οργάνωσε το Τμήμα Θεολογίας του ΑΠΘ με θέμα:  «Θεολογία  και Σύγχρονη Φυσική» αποσαφηνίστηκε ότι η σύγχρονη θεολογία στηρίζεται  σε ανθρωποκεντρικά δόγματα, σε αλήθειες εξ αποκαλύψεως, ενώ  η επιστήμη σε πειράματα, στη λογική , σε μαθηματικές εξισώσεις και στη συνέπεια  των θεωριών της.  Ότι  έχει χαράξει μια διαχωριστική γραμμή κάπου  εκεί στα 14 δισεκατομμύρια χρόνια από τη Μεγάλη  Έκρηξη  (Big Bang) την  επικρατούσα επιστημονική θεωρία δηλαδή για τη δημιουργία του Σύμπαντος.    Το  από εκεί και εδώθε είναι αντικείμενο αστροφυσικής, φυσικής,  της επιστήμης γενικά.    Το  από εκεί  και πριν  ανήκει στην μεταφυσική, στο δόγμα
Ο Αλέξης Τσίπρας στον Πάπα Φραγκίσκο  είπε ότι οι δύο χώροι, Εκκλησία και Αριστερά «τέμνονται»  και προφανώς σημείο τομής είναι ο άνθρωπος
Στην  οξύτατη οικονομική κρίση που μας  ταλανίζει 5  χρόνια ,  η Εκκλησία επέδειξε αξιέπαινη δράση στους  τομείς της φιλανθρωπίας  , της κοινωνικής πρόνοιας και αλληλεγγύης αλλά στον λόγο  της  νομίζω ότι έλειψε η κριτική στάση που θα έφτανε  στη ’’ ρίζα και  όχι  μόνο στην  επιφάνεια ή στα παράγωγα  της φτώχειας κα της κοινωνικής αδικίας, σαν  κριτική στάση  των Πατέρων της Εκκλησίας
Ο  Μ. Βασίλειος είχε όραμα τον πρωτοχριστιανικό κοινοτισμό και η ‘’ΑΥΓΗ’’ ( Κυριακή 6.1.2013 ) έβαλε   ξεχωριστό ένθετο με την ομιλία του ‘’προς τους πλουτούντας ‘’ .
Ο  Ιωάννης  ο Χρυσόστομος πέθανε εξόριστος επειδή στηλίτευσε την σπατάλη  και την χλιδή της αυτοκράτειρας Ευδοξίας .
Πριν τον Προυντόν και τον Μαρξ , διακήρυξαν ότι η ιδιοκτησία είναι κλοπή και η κοινωνική αδικία είναι δημιούργημα της κακής κατανομής του πλούτου 
Εδώ  δεν θα παραλείψω ότι το ίδιο Τμήμα Θεολογίας  (Ιανουάριος 2013) οργάνωσε  επιστημονικό συνέδριο   με θέμα : «Εκκλησία και Αριστερά»
Με εμφανή την πολιτική ριζοσπαστικοποίηση της εκκλησιαστικής ρητορικής, χωρίς καχυποψία και επιφυλάξεις ανίχνευσαν συγκλίσεις, αντάλλαξαν εμπειρίες, άνοιξαν νέο κεφάλαιο στις σχέσεις των
Παρέκαμψαν θεωρητικά ζητήματα χριστιανισμού και «ουτοπικού σοσιαλισμού» απαντημένα  από τον 19ο αι. αλλά ενέσκηψαν σε πρακτικά ζητήματα της νεοελληνικής κοινωνίας
Επιστέγασμα αυτού  ήταν η επίσκεψη του Αλέξη Τσίπρα στο Άγιο Όρος όπου  διαπιστώθηκε  ότι  αναγνωρίζουν  τον άνθρωπο ως αυταξία  και τον ελληνορθόδοξο  πολιτισμό  ως διαχρονική αξία .
Παράλληλα με νηφάλιες προσεγγίσεις, από κάποιους εκπροσώπους της Εκκλησίας, εκφωνείται   ένας δημόσιος ανέξοδος ‘’επαναστατικός’’ εκκλησιαστικός λόγος  που  υπό το  κάλυμμα της αντιπαγκοσμιοποίησης ,υποβόσκει η εσωστρέφεια  , ο φόβος για την «ανοιχτή κοινωνία» και τις κατακτήσεις της νεοτερικότητας
Μέσα από την  πυκνότητα  της ροής του λόγου και των εικόνων συγκράτησα  τρία σημεία: 1ον  Πρέπει να ήταν  οπαδός  της γεωκεντρικής θεωρίας  γιατί αν δεν ήταν  θα είχε επηρεάσει  τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία ενώπιον της οποίας  και προ του κινδύνου της πυράς ο Γαλιλαίος την ‘’υιοθέτησε’’ ,ενώ συμφωνούσε με το Κοπέρνικο και  τον Αρίσταρχο το Σάμιο  που την απέρριπταν  .  
 Είχε πει  «…Η βίβλος δείχνει το δρόμο πού οδηγεί στους ουρανούς  όχι το δρόμο που ακολουθούν οι ουρανοί…»   Μετά 300 χρόνια  από τον θάνατό του (31.10.1992) ο τότε Πάπας αποκατέστησε τη μνήμη του.  
 2ον  Δημιουργήθηκε πρώτα το φως και μετά ο Ήλιος;  Δηλαδή το αιτιατό πριν το αίτιο;
 3ον Επιστημονικά έχει αποδειχθεί  , ότι αντίθετα  με τον κατά Μ. Βασίλειο στατικό κόσμο,  οι ήπειροι μετακινούνται , η γη μεταμορφώνεται, οι λιθοσφαιρικές  πλάκες  συγκρούονται και προκαλούν τους σεισμούς. Η ζωή από τις απλούστερες μορφές εξελίσσεται σε πολυπλοκότερες, προς νέα είδη που θα εξελιχτούν ή θα εξαφανιστούν αν δεν μπορούν να προσαρμοστούν  στο μεταβαλλόμενο περιβάλλον  .  Σήμερα μόλις το 2% των ειδών επιβιώνουν  ενώ  τα υπόλοιπα όχι.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου