Η Γαλλική Επανάσταση υπό
την πιο βίαιη μορφή που γνωρίσαμε διήρκεσε
μια δεκαετία από το 1789 έως το 1799 έτος που ανέλαβε αυτοκράτορας ο
Ναπολέων δηλαδή από το 1789 .
Οι ρίζες της βρίσκονται στο 17 και 18 αιώνα,
αλλά οι συνέπειες της εκτίνονται στον 19 αιώνα . Τηρουμένων των πολιτικών
,κοινωνικών οικονομικών συνθηκών ο λόγος της είναι επίκαιρος ,γιατί υπήρχαν
τότε συσσωρευμένα εύφλεκτα υλικά
«ένα σύστημα
διακυβέρνησης ανυπόφορο – γράφει για τα αίτια της Επανάστασης ο D. Richards- χωρίς επάρκεια αγαθών, χωρίς εντιμότητα
έτοιμο να καταρρεύσει. Ένα δυναμικό τμήμα της κοινής γνώμης διαμορφωμένο από
τους διαφωτιστές για μεταρρυθμίσεις το επιτυχημένο παράδειγμα των Αμερικανών
που είχαν επαναστατήσει , ένας αδύναμος ή άβουλος βασιλιάς και μια βασίλισσα αντιδημοφιλής ,
γενικευμένη οικονομική δυσφορία και μια απελπισμένη μάζα λαού στο Παρίσι
ασυνήθιστα πολυάνθρωπη.
Χρειαζόταν μόνο ένας
σπινθήρας για να μεταδώσει φλόγα και να μετατρέψει την συσσωρευμένη εύφλεκτη
μάζα του 1787-89 σε πυρκαγιά.
Το παλαιό καθεστώς ήταν άδικο ανίκανο και χαοτικό, Στην Γαλλική
επικράτεια υπήρχαν 360 διαφορετικοί
φεουδαρχικοί κώδικες ποινικών αστικών νόμων.
Ένας ανεξέλεγκτος ελέω
Θεού Βασιλιάς- τύραννος - με συμμάχους τον ανώτερο κλήρο και τους
ευγενείς : περίπου 300000 μέλη φοροδιαφεύγοντα κατόχους των 3/5
του γαλλικού εδάφους σε σύνολο πληθυσμού 25 εκατομμυρίων .
Ο Γαλλικός λαός κατέβαλε δυσβάστακτους φόρους που έτρεφαν τους λίγους .
Πλήρωνε κεφαλικό φόρο, ‘’δεκάτη’’ στην εκκλησία, το φόρο του αλατιού,
δασμούς διακίνησης των προϊόντων του . Υποχρεώνεται ακόμη για αγγαρείες στα
δημόσια έργα , συχνά φυλακίζεται για απείθεια και εξοντώνεται στα κάτεργα και
στις γαλέρες.
Οι Διαφωτιστές κυρίως Μοντεσκιέ
(1687-1755), Βολτέρος (1694-1778), Ρουσώ
(1712-1778) κ.α. Εγκυκλοπαιδιστές και το προηγούμενο της Αμερικανικής
Επανάστασης (1776-83) διαμόρφωσαν κατάλληλα το κλίμα της εποχής.
Στις 14 Ιουλίου 1789 καταλαμβάνεται
η θεωρούμενη ως απόρθητη λαομίσητη Βαστίλη. Το βράδυ της 4ης προς 5ης
Αυγούστου 1789 η Εθνοσυνέλευση
μέσα στις Βερσαλλίες «καταλύει ολόκληρο το φεουδαλικό σύστημα».
Λίγο αργότερα διακηρύσσει τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και του Πολίτη . Στην
συνέχεια εθνικοποιεί την Εκκλησιαστική Περιουσία.
Τον Ιούνιο 1791 ο
Λουδοβίκος και η Αντουανέτα μεταμφιεσμένοι δραπετεύουν από το Παρίσι με άμαξα, αλλά συλλαμβάνονται στην πόλη Varennes .
«Το πνεύμα με το οποίο θα κρίνουμε τον βασιλιά
, θα είναι εκείνο που θα θεμελιώσει την
Δημοκρατία», λέει ο
νεαρός κατήγορος Σεν- Ζιστ στην δίκη του
Λουδοβίκου
Ο λόγος του κατήγορου –
γράφει ο Αλμπέρ Καμί στον «Επαναστατημένο Άνθρωπο»
(σ. 100-110) –έχει όλα τα στοιχεία μιας θεολογικής μελέτης . Για να αποδειχτεί
πως «ο λαός «είναι αφ’ εαυτού
του «αιώνια αλήθεια». Πρέπει να αποδειχτεί πως η βασιλεία είναι αφ’ εαυτής
το «αιώνιο έγκλημα». Όχι ένα οποιοδήποτε έγκλημα, αλλά το Έγκλημα,
δηλαδή η «απόλυτη βεβήλωση» μια και «κανείς»
δεν μπορεί να βασιλεύει αθώα. Έτσι κάθε βασιλιάς- σφετεριστής είναι ένοχος. Και
μόνη η επιθυμία κάποιου να γίνει βασιλιάς αξίζει τον θάνατο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου