Σε άρθρο σας στην «Καθημερινή» πριν δύο βδομάδες αναφέρατε, μεταξύ άλλων, ότι «πιθανότατα [η κυβέρνηση] θα ψηφίσει τα μέτρα στη βουλή, αλλά δεν θα μπορέσει να τα εφαρμόσει». Πιστεύετε, δεδομένου ότι η προεκλογική εκστρατεία και των τριών κομμάτων βασίστηκε στο ότι δεν θα παρθούν άλλα μέτρα, ότι τίθεται θέμα δημοκρατικής νομιμοποίησης της κυβέρνησης;
Η κυβέρνηση προσπαθεί να επιβάλει μια πολιτική μέτρων και περικοπών, η οποία έχει γίνει αβάσταχτη για την πλειονότητα του λαού. Ο κόσμος οδηγείται σε αδυναμία πληρωμής υποχρεώσεων και εξ αυτού στην ανυπακοή. Κάθε κυβέρνηση που πιέζει ένα λαό πέρα από τα όρια αντοχής του, απονομιμοποιείται στη συνείδησή του.
Ο λαός πιέζεται, αλλά σήμερα δεν αντιδρά συλλογικά και μαζικά. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι στρέφεται στον ατομισμό και στη λογική της επιβίωσης ή μήπως δεν έχει τα ψυχικά αποθέματα να το κάνει;
Από την άνοιξη του 2010, που άρχισε να συζητιέται να μπει η χώρα σε μνημόνια και δημοσιονομική δίαιτα, έχουν υπάρξει πάρα πολλές αντιδράσεις. Βλέπουμε, όμως, ότι παρ’ όλες τις αντιδράσεις τα προγράμματα περικοπών προχωρούν. Ο κόσμος, λοιπόν, αισθάνεται ότι ενώ διαμαρτύρεται και παρότι άλλαξε πολύ ριζικά το εκλογικό σκηνικό, δεν αλλάζει η εφαρμοζόμενη πολιτική. Και αρχίζει και έχει μια αίσθηση ματαιότητας. Από την άλλη, στο επίπεδο της ζωής, ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού βλέπει ότι η ζωή του θα αλλάξει ριζικά και ότι πιθανότατα αυτό θα κρατήσει για μια γενιά τουλάχιστον. Αυτή η αργή επίγνωση, η οργή που σταλάζει σιγά σιγά, μαζί με την αφόρητη υλική δυσκολία της ζωής, αλλάζει τους ψυχισμούς των ανθρώπων σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο. Ταυτόχρονα, ξυπνάει λυσσασμένα το ένστικτο επιβίωσης. Αυτά, λοιπόν, αδυνατίζουν κάπως τη συλλογική αντίδραση.
Επιπλέον γίνονται κοσμοϊστορικές αλλαγές, τις οποίες ένας άνθρωπος, ο οποίος πιέζεται στην καθημερινή του ζωή, δεν μπορεί να χωνέψει, να τις βάλει σε μια σειρά, να τις στοχαστεί και να βγάλει κάποια συμπεράσματα. Πέφτουν βροχή τα χτυπήματα. Δεν μπορείς να περιμένεις από έναν άνθρωπο που βάλλεται πανταχόθεν να είναι διαρκώς όρθιος και να αντιστέκεται. Ίσως είναι και μια αριστερή ηθικολογία αυτό. Υπερτιμούμε τα ψυχικά αποθέματα ενός ανθρώπου που συντρίβεται. Δεν μπορούμε, λοιπόν, να λέμε συνέχεια στον κόσμο να τα βάλει με κάποιον. Πρέπει, μαζί με την κατανόηση των λαθών του παρελθόντος, να δούμε πια πώς μπορούμε να σταματήσουμε την καταστροφή και πώς στεκόμαστε στα πόδια μας.
Στο όνομα της ασφάλειας και της μηδενικής ανοχής η κρατική καταστολή έχει κυριαρχήσει, με τελευταίο παράδειγμα την καταγγελία για βασανιστήρια στη ΓΑΔΑ. Ωστόσο, η αντίδραση της κοινωνίας ήταν χλιαρή και χωρίς μαζικότητα. Μήπως ο κόσμος έχει συνηθίσει τη βία;
Συνηθίζουμε να βλέπουμε όλο και μεγαλύτερες δόσεις βίας και να ζούμε με περιορισμένα ατομικά δικαιώματα και πολιτικές ελευθερίες. Δυστυχώς, έτσι συνηθίζουμε σε ένα είδος συμφοράς, διαρκούς συρρίκνωσης δικαιωμάτων, ελευθεριών, δημόσιου χώρου, ακόμα και φυσικού χώρου.
Ο Τύπος κατηγορείται ότι χειραγωγείται ή ότι αποκρύπτει την είδηση ή μέρος αυτής.
Για την Ευρώπη
Ανέφερες προηγουμένως ότι η Ελλάδα είναι σοκαρισμένη. Αυτό, ίσως, ισχύει και πέρα από τα σύνορα της χώρας, στην Ευρώπη, η οποία δίνει την εικόνα ότι ίσως δεν μπορεί να λύσει τα προβλήματά της…
Στο γενικότερο ευρωπαϊκό πλαίσιο κατά κάποιο τρόπο κλονίζεται η ίδια η ουσία της ευρωπαϊκής δημοκρατίας, του κράτους πρόνοιας, του κράτους δικαίου. Η Ευρώπη έχει τεθεί εν αμφιβόλω. Υπήρξε μια μακρά πορεία πολιτικής ενοποίησης, και μια υπερδεκαετής πορεία νομισματικής ενοποίησης της Ευρώπης. Αυτή έχει υποστεί σφοδρά πλήγματα. Και λόγω κακών σχεδιασμών και λόγω αδυναμίας των πολιτικών ηγεσιών ν’ αντισταθούν στην παντοδυναμία των αγορών. Το αποτέλεσμα είναι ότι αυτή τη στιγμή βάλλεται και η Ευρώπη και ο Ευρωπαίος άνθρωπος, όπως τον γνωρίσαμε μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο.
Η Ευρώπη μπορεί και πρέπει να επανιδρυθεί;
Για τα «δύο άκρα»
Εδώ και αρκετό καιρό η ρητορική της εξίσωσης της αριστεράς με την ακροδεξιά έχει κυριαρχήσει στην πολιτική ατζέντα. Ποια η σκοπιμότητα της ταύτισης των «δύο άκρων»;
Η ταύτιση του αριστερού άκρου με το ακροδεξιό είναι εκ του πονηρού. Είναι σαν να θέλει ο κεντρώος χώρος να βγάλει την ουρά του απ’ έξω από αυτό το οδυνηρό φαινόμενο, την ανάδυση ενός νεοναζιστικού ρεύματος, που έχει και κάποια απήχηση στον κόσμο. Η βαναυσότητα του καφενείου γίνεται πλέον κυρίαρχος πολιτικός λόγος. Έχει εισβάλει στο κοινοβούλιο, επηρεάζει και μερικές φορές ορίζει την πολιτική ατζέντα. Δεν είναι απλώς μια εγκληματική συμμορία, καθρεφτίζει και μια βαναυσότητα που είναι το τελευταίο στάδιο της απελπισίας και της σύγχυσης. Ο πιο σκληρός δυνάστης είναι ο δούλος που από τη μια κρατιέται από αλυσίδα και από την άλλη κρατά βούρδουλα. Θα χτυπήσει τον διπλανό του. Είναι πράγματα που τα έχουμε δει στην ιστορία και δυστυχώς τα βλέπουμε τώρα σε μια Ελλάδα που δεν είχε δοκιμαστεί από τέτοια προβλήματα.
Πώς πρέπει να αντιμετωπίσουμε αυτή τη βαναυσότητα;
Η Χρυσή Αυγή, παρότι μετά τις εκλογές συνέχισε τις φασιστικές επιθέσεις και τη ναζιστική ρητορική, ανεβαίνει δημοσκοπικά. Πιστεύεις ότι οι ψηφοφόροι ασπάζονται την ιδεολογία της;
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΡΙΣΤΕΡΑ
Γίνεται προσπάθεια συγκρότησης ενός μεγάλου κόμματος της αριστεράς. Κάποιοι στις αναλύσεις τους εκτιμούν ότι πρόκειται για ιστορική δυνατότητα και άλλοι για ιστορική αναγκαιότητα. Πιστεύεις ότι η αριστερά μπορεί να αποτελέσει διέξοδο;
Δεν θα έλεγα ότι υπάρχει ιστορική δυνατότητα. Είναι μια ισχυρή ενδεχομενικότητα. Αλλά τα δρώντα υποκείμενα δεν εξετάζουν μόνο τις ενδεχομενικότητες, δρουν υλοποιώντας τις βουλήσεις τους και ικανοποιώντας τις ανάγκες τους. Η αριστερά δεν ψηφίστηκε για να υλοποιήσει ένα αριστερό πρόγραμμα. Αν κληθεί να κυβερνήσει με ομαλό τρόπο, θα κληθεί να διασώσει μια χώρα και ένα λαό, όλους, ανεξαρτήτως πολιτικού προσήμου. Αυτή είναι η μεγάλη ιστορική πρόκληση για την αριστερά που έχει να τεθεί από το μεσοπόλεμο, όταν όμως η αριστερά είχε ως πρώτο μέλημα την επανάσταση, την ανατροπή. Τώρα φαίνεται να έχει αποστολή τη διάσωση της δημοκρατίας και των κεκτημένων του μεταπολεμικού ανθρώπου. Η αριστερά, λοιπόν, έχει πολύ δύσκολο δρόμο. Ξαναγυρνά στις ρίζες της γαλλικής επανάστασης και της διακήρυξης της αμερικανικής ανεξαρτησίας. Οι πρώτες της σημαίες είναι η ισότητα, η αδελφότητα, η ελευθερία. Ξεκινά από τόσο βασικά πράγματα, τα οποία ακόμα και οι φιλελεύθεροι έχουν εγκαταλείψει. Πρέπει, λοιπόν, να ενσωματώσει τη φιλελεύθερη παράδοση, την πρωτοδιεθνιστική, την κομμουνιστική, την ελευθεριακή, τη διαφωτιστική και τη ρομαντική. Στο πρόσωπο της αριστεράς ο ευρωπαϊκός πολιτισμός θα αναζητήσει κάποια στιγμή όλη την απελευθερωτική κληρονομιά του διαφωτισμού και του ρομαντισμού. Αυτό είναι πολύ βαρύ φορτίο, γι’ αυτό θα πρέπει η αριστερά να ετοιμάζεται να δώσει απαντήσεις σε ιστορικές προκλήσεις και να μετασχηματιστεί στην αριστερά του 21ου αιώνα, για να υπερασπιστεί τα καλά του παλιού κόσμου και να θέσει τα οράματα ενός νέου κόσμου, που δεν θα μοιάζει με τον ολοκληρωτισμό του 20ου αιώνα, το σταλινισμό και τον άγριο καπιταλισμό. Η Αριστερά του 21ου αιώνα, όπως την αντιλαμβάνομαι στην παρούσα μεταιχμιακή κατάσταση, δεν ευαγγελίζεται μόνο το μέλλον, την πρωτοπορία, την ουτοπία, αλλά υπερασπίζεται και τη διαφύλαξη των κατακτήσεων του παρελθόντος, είναι ταυτοχρόνως παραδοσιακή και πρωτοποριακή.
Ο ΣΥΡΙΖΑ μπορεί να εκφράσει την αριστερά του 21ου αιώνα;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου