Δευτέρα 8 Ιουλίου 2024

Αναφορά στο βιβλίο «Τα Βάγια στην Επανάσταση του 1821» του Γιώργου Αντωνίου που παρουσιάστηκε στα Βάγια 21.6.2024

 


      από τον πολιτικό  μηχανικό Θεόδωρο Κ. Παπαϊωάννου*     7.7.2024

Εις πείσμα των υψηλών θερμοκρασιών  αυτής της εποχής    που επισήμανα  στην αδελφή σου  όταν  με κάλεσε στην εκδήλωση,  Γιώργο, τόλμησες την αποψινή βιβλιοπαρουσίαση.      Της είπα ότι θε έλθω γιατί ως εκδήλωση αποτελεί ενδιαφέρον τοπικό πολιτισμικό γεγονός  και ως  τοπική «μικροϊστορία»  μου είναι ιδιαίτερα γοητευτική .       Βλέποντας όμως αυτή την κατάμεστη αίθουσα εν μέσω καύσωνος  και EURO έμεινα κατάπληκτος  και διαψεύστηκα

Παρα την περίοδο απαξίωσης που περνά δυστυχώς ο τόπος μας , φαινόμενο δυστυχώς γενικευμένο και καθολικό ,  διαπιστώνεται  ότι υπάρχει μικρός  κρίσιμος αριθμός κάτοικων ( θεωρώ υποτιμητικό να το ονομάσω  μάζα) , που αντιστέκεται στην τοπική απαξίωση.      Ένα υπολογίσιμο πλήθος που ψάχνει να τις ρίζες του, να συνδέσει το σήμερα με το χθες, να σκαλίσει ,να αποκαλύψει , να φωτίσει και να αναδείξει την τοπική ιστορική μνήμη και αυτό είναι μια μορφή αντίστασης στην απαξίωση του τόπου.

 Ένας τόπος δίχως μνήμη είναι ένας τόπος δίχως μέλλον.  Το να διαφυλάσσεις την ιστορική μνήμη είναι μια πολιτική  πράξη , με την προϋπόθεση πάντα ότι  η ιστορική μνήμη δεν θα κρατά σε ομηρία το παρόν

Υπήρχε  εδώ  πεδίο επαγγελματικής δραστηριότητας  αν όχι ακαδημαϊκής  , αλλά επέλεξες  να πας στις ΗΠΑ  .

Από το 2010 που μπήκαμε στο τούνελ της κρίσης άρχισε η φυγή στο εξωτερικό (διαρροή ‘’εγκεφάλων’’ /brain drain)  όπως λέγεται , δηλαδή περίπου  600000 νέων  υψηλής  επιστημονικής κατάρτισης 

Αυτό αποτελεί σημαντική  απώλεια αναπτυξιακής, κοινωνικής ,εθνικής και δημογραφικής  δυναμικής των  χωρών  προέλευσης  που καρπώνονται  οι περισσότερο αναπτυγμένες χώρες υποδοχής   και διευρύνονται  οι  μεταξύ των  ανισότητες .     Εδώ μπορεί να ενταχθεί η περίπτωση σου

Σήμερα   επιβραδύνεται μεν η φυγή, αλλά η  ( επιστροφή εγκεφάλων brain again)  είναι υποτονική  γιατί :

Το στρεβλό παραγωγικό μοντέλο της ελληνικής οικονομίας δεν  παράγει ακόμη ποιοτικές , παραγωγικές  καλά αμειβόμενες  θέσεις υπό  ικανοποιητικές συνθήκες εργασίας .

Μετα τον 2ο Παγκόσμιο πόλεμο  δέχθηκαν οι ΗΠΑ  μετανάστες κατοίκους κυρίως αγροτοκτηνοτρόφους    χωριών που κάηκαν από την γερμανική θηριωδία .

Το ίδιο έκαμαν μετα το ’50    κυρίως Γερμανία ,Γαλλία, Βέλγιο που γέμισαν τις βιομηχανίες και τα ανθρακωρυχεία.   Είναι γνωστό το   τραγούδι  του  Καζαντζίδη : «…Στις φάμπρικες της Γερμανίας και στου Βελγίου τις στοές, πόσα παιδιά σκληρά δουλεύουν και κλαίνε οι μάνες , αχ, μοναχές...»

Πέρα από την εκτίμηση μου για την προσπάθεια σου ,συγχαίρω  και την αδελφή σου  τον  κινητήριο μοχλό αυτής της εκδήλωσης.

 Είχες έτοιμο το έργο σου   από το 2021, όταν συμπληρωθήκαν 200 χρόνια  μετα από την Επανάσταση του 1821. 

Το 2021  αποτέλεσε την ευκαιρία ενδοσκόπησης και αναψηλάφησης πτυχών της Ελληνικής Ιστορίας  , μέσα   από τα πολύ ενδιαφέροντα εκδοτικά εγχειρήματα ,  μεταξύ αυτών  και το δικό σου

Δόθηκε το έναυσμα μιας ευρείας συζήτησης  και αναστοχασμού του οικουμενικών  διαστάσεων και  σπουδαιότητας   αυτού ιστορικού γεγονότος ,αν αναλογιστούμε το τότε ιστορικό πλαίσιο .

Αφήνω  να καταθέσω  αργότερα τις απόψεις μου για το 1821  ,αλλά  θα υπογραμμίσω μόνο  ότι πολλούς/ες  από μας εδώ στα Βάγια διακρίνει μια  ιδιότυπη προγονοπληξία , που θα την ονομάσω «μπινιροπληξία» και εξηγούμαι ευθύς  αμέσως:      Στη Λιβαδειά το δημοτικό στάδιο λένε Λάμπρος Κατσώνης. Στη Λαμία Αθανάσιος Διάκος. Στον Πειραιά Γεώργιος Καραϊσκάκης. Στην Τρίπολη Θεόδωρος Κολοκοτρώνης .

Εδώ αντι να ονομάσουμε  Μήτρος Μπινιάρης το γήπεδο , παρότι δεν ξεχώρισε στα γράμματα και τον πολιτισμό  , βαφτίσαμε  το γειτονικό του Γυμνάσιο και τον εκπολιτιστικό σύλλογο.

Ως πολεμιστής αναφέρεται στην «Ιστορία των Θηβών» από τον Τσεβά  , όχι όμως στα βιβλία Ιστορίας της Ελληνικής Επανάστασης  των σύγχρονων του  :  Παπαρρηγόπουλου,  Σπ. Τρικούπη, Γ.Φίνλευ , στα Απομνημονεύματα  του στρατηγού Μακρυγιάννη,  ούτε και στο διαδίκτυο που επι τροχάδην έψαξα για τη μάχη της Γραμβούσας......

Γιώργο δράττομαι της ευκαιρίας να αναφερθώ  επι προσωπικού  :       Στο πρώτο  σου βιβλίο « ΒΑΓΙΑ-ΚΑΣΝΕΣΙ» σελ 165 έγραψες  ότι την 10ετια του ΄80 καταστράφηκε η επιτάφια πλάκα  που κάλυπτε τον τάφο του δολοφονηθέντος δήμαρχου Θεσπιέων Λουκά Στενού , στον βόριο περίβολο της Αγίας Τριάδας  που τότε ήταν κοιμητήριο .     Η «ανάπλαση» - τα «    »  δικά μου - που αναφέρεις έγινε τουλάχιστον το ΄95.     Ο  παρών πανοσιολογιότατος κ .Πολύκαρπος γνωρίζει.

Τότε κατεδαφίστηκε  ο περιμετρικός τοίχος, πουλήθηκαν  τα  σφυρήλατα μασίφ κάγκελα αντι «πινακίου φακής» σε παλιατζή , κόπηκαν δένδρα , , μετακινήθηκε η μαρμάρινη κολώνα με τα ονόματα πεσόντων κάτω από την οποία μάλλον ήταν και τα οστά του Μπινιάρη για τα  οποία μάλλον   ,  μεταξύ των άλλων  προϊόντων εκσκαφής «συμπαρασυρθήκαν»  από  τον υποβιβασμό  της στάθμης  του εδάφους.       Η πλάκα ήταν από   βαρύ  ατόφιο μάρμαρο με μια λαξευμένη παράσταση .    Εκεί ανεβαίναμε σαν  μαθητές του Δημοτικού και απαγγέλαμε τα ποιήματα στις εθνικές εορτές.

Όχι μόνο δεν θα έκανα το βέβηλο αυτό ανοσιούργημα, αλλά ποτέ και σε κανένα γραικύλο  δεν θα το επέτρεπα.   Θέλω λοιπόν την  διόρθωση εκ μέρους σου    Καλοτάξιδο λοιπόν το βιβλίο σου , με  υγεία  ώστε  σύντομα  να παρουσιάσεις  το επόμενο.   ΚΑΛΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ

 

 

* τ. Κοινοτάρχης Βαγίων-τ. Γεν. Γραμ. ΚΕΔΚΕ - τηλ /fax 2262022177-  κιν 6997189448 - Επαμεινώνδου 71 Θήβα - theopapaio@gmail.com - http://kadmos35.blogspot.gr/-https://www.facebook.com/theodore.papaioannou 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου