Παρασκευή 12 Νοεμβρίου 2021

Τα Βάγια την εποχή των σεισμών στις Αλκυονίδες και μετά 40 χρόνια + λίγους μήνες (τέταρτο μέρος)

 
από τον πολιτικό μηχανικό Θεόδωρο Κ. Παπαϊωάννου*

Με νωπό ακόμη το μελάνι  γραφής   του νόμου « περί λαϊκών  αγορών»  το μάτι μου εστιάστηκε στην ταμπέλα που υπάρχει στην κεντρική πλατεία όπου στήθηκαν οι σκηνές όπως φαίνεται στη φωτογραφία με επιγραφή  «ΧΩΡΟΣ ΛΑΙΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ».

Την ταμπέλα έφτιαξε ,επιμελήθηκε και πλήρωσε εξ ιδίων ο Γιάννης ο Ζερκούλης ,άνθρωπος με περιβαλλοντική ευαισθησία, έμφυτη καλαισθησία και νοικοκυροσύνη με επιμονή στην δημοτική καθαριότητα. Ήταν μαχητής στον αγώνα της ζωής.  Χαράματα πήγαινε δρομολόγιο με το taxi του στην Αθήνα και επιστρέφοντας απόγευμα γύριζε μέχρι το βράδυ το χωριό μέσα - έξω καταγράφοντας προβλήματα καθημερινότητας.

Μάζευε παραδοσιακού χαρακτήρα ξεπερασμένα από τις τεχνολογικές εξελίξεις πεταμένα εργαλεία, σκεύη, αντικείμενα, ακόμη και κειμήλια.

Με τα χρόνια έφτιαξε μια κιβωτό λαϊκού πολιτισμού που μετέπειτα κανένας φορέας δεν θέλησε να αναδείξει ,ιδρύοντας ένα λαογραφικό μουσείο .

Αρχές 10ετίας  του΄50 μετανάστεψε και δούλεψε ανθρακωρύχος   στο Βέλγιο, όπως και πολλοί νέοι της χώρας μας.

Η Ελλάδα έβγαινε ρημαγμένη από τις πολεμικές συγκρούσεις σχεδόν μίας δεκαετίας (1940-1949) δεν μπορούσε να προσφέρει σχεδόν τίποτα στον νέο πληθυσμό της. Οι νέοι(αγρότες-κτηνοτρόφοι) ζητούσαν  δουλειά στα μεταπολεμικά εργοστάσια κυρίως (Αθήνα – Θεσσαλονίκη) , ή έφευγαν την Κεντρική Ευρώπη ( Βέλγιο, Γερμανία, Ολλανδία): «Στις φάμπρικες της Γερμανίας και στου Βελγίου τις στοές, πόσα παιδιά σκληρά δουλεύουν και κλαίνε οι μάνες, αχ, μοναχές…» μας είπε ο Καζαντζίδης . Το τότε Σχέδιο Μάρσαλ - κάτι αντίστοιχο τότε με το σημερινό Ταμείο  Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΑΤΤ) - απομύζησαν ελάχιστοι κάτι που προμηνύεται να ξαναγίνει με το (ΑΤΤ) .

Τότε έφυγαν χειρώνακτες σήμερα όμως φεύγει πνευματικό κεφάλαιο ( brain drain) Μια χώρα που δεν μπορεί να θρέψει τα παιδιά της και τα διώχνει μαζικά μετανάστες στο εξωτερικό, αποφάσισε να προηγηθεί της Γερμανίας στην απολιγνιτοποίηση και να αξιοποιήσει τα κεφάλαια του (ΑΤΤ)  όχι σε παραγωγικούς τομείς που θα ανέκαμπταν τις μεταναστευτικές ροές αλλά σε τομείς επιλογών του ευρωπαϊκού κεφαλαίου με προεξάρχουσα την κλιματική αλλαγή.

Οι νικητές του  εμφυλίου εφάρμοσαν   ένα στρεβλό μοντέλο ανάπτυξης κλεπτοκρατικό , δύσμορφο, μεταπρατικό, παρασιτικό, μαυραγορίτικο

 Η λούμπεν τότε μπουρζουαζία ( μεγαλοαστική τάξη) απομύζησε  επιδοτήσεις, δημόσιο πλούτο που την αντιγράφει αυτολεξεί η σημερινή

Αν τα παραπάνω θεωρούνται κακόβουλα ή  υπερβολικά  διαβάστε την έκθεση Πωλ Α. Πόρτερ, επικεφαλής του κλιμακίου εμπειρογνωμόνων όταν  ήρθε στην Ελλάδα τον χειμώνα του 1947, ενόψει της οικονομικής βοήθειας του Σχέδιου Μάρσαλ (δόγμα Τρούμαν)  1.

Ο λόγος που μπήκε η ταμπέλα ήταν ο εξής: Τότε μετά δύο ενεργειακές κρίσεις υπήρξε το φαινόμενο του στασιμοπληθωρισμού με καλπάζουσες την κερδοσκοπία και τις ανατιμήσεις στα τρόφιμα από μανάβηδες και  εμπόρους γενικά. Τότε θυμήθηκα και θέλησα να μιμηθώ τον Ελευθέριο Βενιζέλο. Ο μεγάλος αυτός πολιτικός άνδρας έβλεπε την ακάθεκτη η οικονομική κρίση του 1929  και  το  «μεγάλο κραχ»

Οι υπερτιμήσεις των προϊόντων τότε ήταν εντυπωσιακές και ανυπάκουες σε νόμους και αγορανομικές εγκυκλίους.  Για να χαλιναγωγήσει την αδίστακτη κερδοσκοπία των μεσαζόντων, ίδρυσε την πρώτη λαϊκή αγορά στην Αθήνα (Θησείο)

Αντιγράφοντας τον πήραμε απόφασή που κοινοποιήσαμε στον τότε τοπικό τύπο, στις κοινότητες των τ Δήμων Θεσπιών και Θίσβης ,τον Δήμο Αλιάρτου, τους Συνεταιρισμούς και την Ε.Γ.Σ Επαρχίας Θηβών όπου αναρτήσαμε ενημερωτικές ανακοινώσεις για παραγωγούς (να μεταφέρουν οι ίδιοι τα προϊόντα τους - κυρίως λαχανικά απευθείας στη λαϊκή αγορά) και καταναλωτές. Συγκινητική ήταν η ανταπόκριση  του τότε μητροπολίτη Θηβών & Λεβαδείας , όταν τον επισκέφθηκα ακολουθούμενος από το τότε κοινοτικό συμβούλιο και του ζητήσαμε να συστήσει στους ιερείς των ανωτέρω περιοχών να προβούν  σε σχετικές  κυριακάτικες ανακοινώσεις  στο εκκλησίασμα . Είναι ακόμη ανεξίτηλα χαραγμένη στη μνήμη μου η ανταπόκριση του ατίθασου και στιβαρού ιερέα στο Μαυρομάτι του θρυλικού αείμνηστου παπά – Γιώργη. Την πρώτη από τις Κυριακές που θα έκανε την ανακοίνωση με κάλεσε στο Μαυρομάτι .Μου ζήτησε να απευθυνθώ προς το εκκλησίασμα  από μικροφώνου αφού ως καλλίφωνος και βροντόφωνος γνώστης της βυζαντινής μουσικής  ελάχιστα χρησιμοποιούσε.

Αμέσως   εδραιώθηκε στη συνείδηση του κόσμου και  σταδιακά εξαπλώθηκε σ΄ όλο το νομό του οποίου ήταν η 4η (μετα Λιβαδειά-Θήβα-Ορχομενό)

Η λαϊκή έγινε εβδομαδιαίος τόπος συμβάλλοντας  στη διατήρηση και την ενίσχυση του κοινωνικού δεσμού της τοπικής κοινωνίας ,όπου οι καταναλωτές συνδέονταν με τους παραγωγούς  μαθαίνοντας την προέλευση των βρώσιμων αγαθών .

Παρόλα αυτά η κυβέρνηση, τελειώνει τις λαϊκές αγορές, όπως τις γνωρίσαμε  , προς όφελος μεγάλων συμφερόντων υπονομεύοντας το εισόδημα των παραγωγών, αλλά και την δυνατότητα των καταναλωτών να προμηθεύονται υγιεινά και ασφαλή προϊόντα σε πολύ καλύτερες τιμές.

Το κάνει μάλιστα την ώρα που ο αγροτικός κόσμος αλλά και η κοινωνία συνολικά πλήττεται αλλεπάλληλα από φυσικά φαινόμενα λόγω κλιματικής κρίσης, από  την ακρίβεια των αγαθών στα super markets, κλπ. από ανατιμήσεις , στο πετρέλαιο  και στο ρεύμα . Εδώ η χώρα μας  εξελίσσεται στην ακριβότερη αγορά της ΕΕ,  με μέση τιμή στο Χρηματιστήριο Ενέργειας σήμερα να προβλέπεται να διαμορφωθεί στα 222,51 ευρώ/MWh (που είναι η υψηλότερη στην Ευρώπη), αλλά και την υψηλότερη τιμή να φτάνει στα 318 ευρώ/MWh.

 Έτσι,  αντί να θεσμοθετήσει ευνοϊκές ρυθμίσεις και γενναίες ενισχύσεις προκειμένου να μην καταρρεύσει ο παραγωγικός ιστός της χώρας, επέλεξε τη χαριστική βολή με πρόσχημα τον εκσυγχρονισμό, κάτι που οι παραγωγοί γνωρίζουν πολύ καλά τι και πώς χρειάζεται να γίνει , αλλά οι συγκεκριμένες και συγκροτημένες προτάσεις τους δεν  εισακούστηκαν

Θα κλείσω αυτή την ενότητα με την βαθυστόχαστη προτροπή του Γάλλου σοσιαλιστή πολιτικού Jean Jaures, «.. Πάρε από τους βωμούς του παρελθόντος τη φωτιά, όχι τις στάχτες…»

 

1.        https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%88%CE%BA%CE%B8%CE%B5%CF%83%CE%B7_% CE%A0%CF%8C%CF%81%CF%84%CE%B5%CF%81

 

* τ. Κοινοτάρχης Βαγίων-τ. Γεν. Γραμ. ΚΕΔΚΕ -  Επαμεινώνδου 71 Θήβα -  theopapaio@gmail.com   -  http://kadmos35.blogspot.gr/    https://www.facebook.com/theodore.papaioannou τ.  6997189448

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου