από
τον Θεόδωρο Κ. Παπαϊωάννου πολιτικό
μηχανικό Ε.Μ.Π.*
Η
καθολική καραντίνα, για την αποφυγή μαζικής εξάπλωσης της πανδημίας ήταν η μόνη
της επιλογή της κυβέρνησης με το ΕΣΥ
σ΄αυτή την κατάσταση. Η άλλη ήταν η πλήρης προσχώρηση στη θεωρία της «ανοσίας
της αγέλης».
Χωρίς
η κυβέρνηση να διασφαλίζει ότι θα
αποτραπεί η μαζική εξάπλωση της πανδημίας, αποφασίστηκε η σταδιακή διακοπή της
καραντίνας γιατί ακόμη δεν «άντεχαν» την «ασφυξία» η οικονομία και τον εγκλεισμό οι πολίτες.
Εξυπηρετεί
έτσι το αφήγημά της για
το «επιτυχημένο μοντέλο αντιμετώπισης του κορωνοϊού», που επιμένει ότι
κατέστησε τη χώρα «παράδειγμα προς μίμηση για όλη την Ευρώπη»,συγκρινόμενη
όμως με ευρωπαϊκές χώρες και όχι με αυτές του βαλκανικού περίγυρου όπως συναφώς
θα έπρεπε με λιγότερες «δοσοληψίες» με την Κίνα
Έλπίζει η κυβέρνηση ότι θα βοηθήσει ο καιρός,
εφόσον η ανθεκτικότητα του ιού μειώνεται στη ζέστη και εφόσον αποδώσουν τα
μέτρα προφύλαξη. Έτσι λοιπόν ηπίως προσχώρησε στη θεωρία της «ανοσίας της
αγέλης».
Χωρίς
να υπάρχει εμβόλιο ή θεραπεία κατά του
κορωνοϊού και με απροετοίμαστο το ΕΣΥ για μαζικά και στοχευμένα τεστ ανίχνευσης
στον πληθυσμό ή τεστ των αντισωμάτων που τον εμποδίζουν να εξαπλωθεί, παίρνει
επικίνδυνο ρίσκο και θέτει σε
κίνδυνο την υγεία των πολιτών.
Η
ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας για τη σταδιακή επαναλειτουργία των
εκπαιδευτικών δομών περισσότερο ανησύχησε παρά ικανοποίησε και καθησύχασε.
Γονείς
και εκπαιδευτικοί. προβληματίζονται έντονα για το κατά πόσο
εκτιμήθηκαν τα διαθέσιμα επιστημονικά
δεδομένα ή αν πρόκειται για πολιτική απόφαση «περιβεβλημένη» με επιστημονικό
κύρος.
Εν ονόματι μιας «νέας όψης της κανονικότητας» ίσως εκτίθεται σε κίνδυνο η υγεία και η ζωή των πολιτών.
Οι
όψιμες διαβεβαιώσεις του καθηγητή κ. Τσιόδρα ότι τα παιδιά μολύνονται λιγότερο από τους ενήλικες και με τη σειρά τους μολύνουν
λιγότερο, δεν έπεισαν.
Αντίθετα υπογράμμισαν
συνεχείς αντιφάσεις της κυβέρνησης, ακόμη και με δηλώσεις των ειδικών,
καθιστώντας φανερή την απουσία σοβαρού σχεδίου αντιμετώπισης της κρίσης του κορωνοϊού
και εξόδου από αυτήν.
Η επαναλειτουργία των εκπαιδευτικών
δομών αποτελεί προς το παρόν πανηγυρική πολιτική διακήρυξη, που λίγο απέχει από
το να εξελιχθεί σε τεράστιο φιάσκο.
Ζητείται από
μαθητές και εκπαιδευτικούς (αρκετοί από τους οποίους είναι άνω των 60 ετών )
επιστροφή σε μικροσκοπικές αίθουσες, σε κακοσυντηρημένα κτίρια, με προβλήματα υποδομών υγιεινής
(τουαλέτες, βρύσες), ανεπαρκών σε σχέση με τον αριθμό των παιδιών
και τις έκτακτες συνθήκες,κάτι που εγκυμονεί τον κίνδυνο εστιών μόλυνσης .
Στερείται
κάθε νοήματος το άνοιγμα των σχολείων για τους μαθητές της Γ΄Λυκείου ,που λίγο πριν το τέλος
της σχολικής χρονιάς απουσιάζουν επειδή
προετοιμάζονται ,συν το ότι
μειώθηκε η εξεταστέα ύλη.
Με την 15ήμερη
παράταση του διδακτικού έτους οι
συνολικές ώρες διά ζώσης διδασκαλίας τόσο για τα Γυμνάσια όσο και για την Α'
και Β' Λυκείου θα είναι ελάχιστες.
Ουσιαστικά
το άνοιγμα των σχολείων γίνεται για να
αποκτήσει η χώρα εκατοντάδες χιλιάδες κατοίκους (παιδιά) με ανοσία στον ιό.
Δεδομένης
της μεγάλης μεταδοτικότητας του ιού, το πιθανότερο είναι να κολλήσουν τα περισσότερα παιδιά και
μάλιστα χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα, αφού με βάση τα διεθνή στατιστικά δεδομένα
οι νεαρότερες ηλικίες διατρέχουν σχεδόν μηδενικό κίνδυνο από τον ιό.
Υπάρχει
όμως και το «ρίσκο» ή αλλιώς
«παράπλευρες απώλειες»,που αναγκάζει τον κ. Τσιόδρα να «μασάει» τα λόγια
του: πρόκειται για τους εκπαιδευτικούς
και το συγγενικό περιβάλλον των μαθητών.
Αυτούς θέλει να καθησυχάσει ο κ. Τσιόδρας με τη δήλωση: «Ο ρόλος των παιδιών στη
διασπορά δεν φαίνεται να είναι πολύ μεγάλος», ενώ προγενέστερα χαρακτήριζε τα παιδιά
«ασυμπτωματικές κινούμενες εστίες μόλυνσης των ενηλίκων».
Τα
σχολεία ανοίγουν, όχι ταυτόχρονα αλλά τμηματικά ώστε να συμβούν τμηματικά - στη δυσμενή περίπτωση -
οι «παράπλευρες απώλειες» όπως προανέφερα.
Όλα αυτά εξυπηρετούν την «ανάγκη» επιστροφής των εργαζόμενων γονέων
στους έργασιακούς
χώρους και όχι εκπαιδευτικές ανάγκες των
μαθητών .
Εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων αναρωτιώνται πώς
θα μπορέσουν να τηρηθούν στα ελληνικά σχολεία οι προβλεπόμενοι και
απαραίτητοι κανόνες υγιεινής την ώρα που:
Δεν υπάρχουν διαθέσιμοι χώροι για να χωριστούν τα
τμήματα..
Δεν υπάρχει το απαιτούμενο εκπαιδευτικό
προσωπικό για να χωριστούν τα τμήματα ή να λειτουργήσουν βάρδιες.
Είναι ανέφικτη η αποτροπή συγχρωτισμού παιδιών κατά τα διαλείμματα.
Πολλοί μαθητές μετακινούνται με αστικά ή
λεωφορεία του ΚΤΕΛ.
Πολλά παιδιά διαμένουν με παππούδες και
γιαγιάδες κατά τις ώρες εργασίας των γονέων και προσέρχονται ή αποχωρούν
συνοδευόμενα από αυτούς.
Δεν αρκούν οι καθαρίστριες κατά τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου.
Στα νηπιαγωγεία, λόγω της διαμόρφωσης των χώρων,
της δομής του προγράμματος, αλλά και της φύσης της νηπιακής ηλικίας είναι
αδύνατον να αποφευχθεί ο συγχρωτισμός.
Οι
μόνιμοι καθηγητές έχουν μέσο όρο ηλικίας τα 50 έτη. Με τα αντιασφαλιστικά - αντισυνταξιοδοτικά μέτρα
της τελευταίας δεκαετίας, η συντριπτική πλειονότητα των εκπαιδευτικών σε
ηλικίες 62-67 αφού για μια δεκαετία χώρα,
ουσιαστικά, δεν έγιναν μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών.
Η
κυβέρνηση εκμεταλλευόμενη την πανδημία
φέρνει συνεχώς σκληρά νεοφιλελεύθερα μέτρα
Στο χώρο της Παιδείας προηγήθηκε η
φαινομενικά «αθώα» εξ αποστάσεως
παρακολούθηση μαθημάτων.
Υπό τις τότε συνθήκες αφού παραμερίστηκαν
επιφυλάξεις και ερωτήματα , έγινε δεκτή ως προσωρινό μέτρο. Η «κερκόπορτα» όμως
που άνοιξε τότε,τώρα διευρύνθηκε
Σημερινό της
αποκορύφωμα είναι η βιντεοσκόπηση
της διδασκαλίας στα σχολεία που παραβιάζει
θεμελιώδη δικαιώματα μαθητών και εκπαιδευτικών.Το διδακτική πράξη δεν είναι μια στατική διαδικασία όπου ο/η
εκπαιδευτικός ακίνητος μονολογεί και καταγράφεται από μια κάμερα.Είναι μια
ζωντανή διαδικασία αλληλεπίδρασης με τους μαθητές. Ένα διαρκές μαθησιακό
«γίγνεσθαι».Μια συμμετοχική και συλλογική πορεία προς την μάθηση.
Μαθητές ,εκπαιδευτικοί,γονείς , δεν περίμεναν την νέα σχολική χρονιά για να
αντιδράσουν. Διάβασα στην «Εφημερίδα των Συντακτών» χθες 12.5.2020 ότι ξεκίνησαν στη Θεσσαλονίκη με το σύνθημα «Τα
σχολεία γίνονται ριάλιτι SHOW
κι εμείς
πρωταγωνιστές χωρίς δικαιώματα»
Κυρία Κεραμέως:
αν συνεχίσετε έτσι ίσως τότε να είναι αδύνατο
να χαλιναγωγήσετε το αστάθμητο ή
να προλάβετε το απροσδόκητο που πάντα καραδοκεί. Έτσι κινείται η Ιστορία……..
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου