από τον πολιτικό μηχανικό Θεόδωρο Κ. Παπαϊωάννου*
Με το σύνθημα «Στερεά Ελλάδα, Πάρε μια γεύση», η Περιφέρεια Στερεάς
Ελλάδας συνδιοργάνωσε με τον Δήμο, Θηβαίων, το Επιμελητήριο Βοιωτίας και
τον Εμπορικό Σύλλογο Θήβας. το 1ο
Φεστιβάλ Γαστρονομίας, για το 2025, στην
κεντρική πλατεία της Θήβας, το Σάββατο 28 και την Κυριακή 29 Ιουνίου 2025.
Κατά τους διοργανωτές με τα φεστιβάλ γαστρονομίας της Περιφέρειας ευελπιστούν
να αναδείξουν τη γαστρονομική ταυτότητα κάθε περιοχής και να δημιουργήσουν ζωντανούς χώρους συνάντησης και δικτύωσης
παραγωγών, επιχειρήσεων, επαγγελματιών της εστίασης, εμπόρων και πολιτών.
Βασικός στόχος της γιορτής ήταν η
ενίσχυση της τοπικής παραγωγής, η
εξωστρέφεια και η στήριξη των επαγγελματιών του τόπου.
Ο Αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης & Επιχειρηματικότητας Κωνσταντίνος
Γαλάνης δήλωσε σχετικά: «Το Φεστιβάλ Γαστρονομίας
«Στερεά Ελλάδα, Πάρε μια γεύση» εξελίσσεται σε έναν δυναμικό θεσμό, που
αναδεικνύει την ποιότητα, τη δημιουργικότητα και τη μοναδικότητα των προϊόντων
της Στερεάς. Προχωρούμε με συνέπεια στην
υλοποίηση εννιά νέων φεστιβάλ, ξεκινώντας από την πόλη της Θήβας.
Μέσα από αυτή την πρωτοβουλία, δίνουμε βήμα στους τοπικούς παραγωγούς
και επιχειρηματίες. Ενώνουμε τις δυνάμεις μας με τους ανθρώπους της αγοράς και
της γαστρονομίας, σε μια γιορτή γεύσεων, συνεργασίας και παράδοσης, που
συμβάλλει στην ανάπτυξη της περιφερειακής μας οικονομίας».
Αντιπαρέρχομαι την θυμηδία που προκαλούν τα ανωτέρω ανούσια φληναφήματα και
έρχομαι στην ουσία που απορρέει από την
αμείλικτη επικαιρότητα
Γι’ αυτό θα ξεκινήσω από το
«αρχή σοφίας ονομάτων επίσκεψις» Το είπε
ο Αντισθένης , δηλαδή - απλοελληνικά -
να μην ξεχνάμε τον ορισμό των λέξεων κατ’ αρχήν
Γαστρονομία είναι η τέχνη της υψηλής μαγειρικής , το σύνολο των
κανόνων για την επιλογή των κατάλληλων υγιεινών
τροφών , στους τρόπους μαγειρικής των με στόχο την γευστική και οπτική απόλαυση
εκλεκτού φαγητού που οι ρίζες της βρισκονται στις πρώτες ανθρώπινες κοινωνίες. Η διατροφή ενός λαού αποτελεί πολιτιστικό
προϊόν, αφού με τα προϊόντα διατροφής ενός τόπου επινοούνται τρόποι
επεξεργασίας, πρόσληψης και σχετίζεται με το ζην αλλά και το ευ ζην. Στην Ελλάδα την γαστρονομική ταυτότητα
δίνουν κυρίως τα μεσογειακά προϊόντα .
Τελευταία στα πλαίσια της Σύμβασης Διαφύλαξης της Άυλης Πολιτιστικής
Κληρονομιάς, κυρίως Δήμοι και Περιφέρειες
με διάφορους τρόπους (διαδίκτυο,
μέσα κοινωνικής δικτύωσης, διαλέξεις, σεμινάρια, δημόσιες σχέσεις, ημερίδες,
εκθέσεις ,τεχνικές Marketing), επιχειρούν
να αναδείξουν και προωθήσουν την ελληνική γαστρονομική ταυτότητα ώστε με «εργαλείο» το άυλο αυτό
πολιτιστικό προϊόν, να
συμβάλλουν στον πολιτιστικό
τουρισμό της περιοχής , μέρος του οποίου είναι ο γαστρονομικός τουρισμός . Δεν είμαι γενικά αντίθετος στις γιορτές (φεστιβάλ) γαστρονομίας αν δεν
οργανώνονται - όπως στην προκείμενη περίπτωση -
ως μεμονωμένα γεγονότα χωρίς να υπολογίζουν τις τοπικές ,
οικονομικές και πολίτικες συνθήκες.
Πως όμως θα παρασκευασθεί
εκλεκτό φαγητό με τις
κατάλληλες υγιεινές τροφές, στη
χώρα μας με τα πανευρωπαϊκά ρεκόρ
στο ύψος της ενέργειας , που από την 1η
Σεπτεμβρίου έρχονται νέες ανατιμήσεις στους λογαριασμούς ενέργειας, με τα
καθημερινά υψηλοτέρα άλματα
ακρίβειας στα Super Markets , με την κατάρρευση στην παραγωγή αγροτικών
προϊόντων που καθημερινά υποκαθίστανται από εισαγόμενα , όταν και αυτά τα λίγα
που εξάγουμε στις ξένες αγορές είναι φτηνότερα απ’ ότι εδώ ,
όταν ο μέσος μισθός καλύπτει
ανάγκες ενός 20ημερου το πολύ και
θησαυρίζουν τα καρτέλ
Την ώρα που συμβαίνουν όλα
αυτά, οι πραγματικοί αγρότες που ιδρώνουν στο χωράφι κάθε μέρα, βλέπουν το
επίκεντρο του δημοσίου λόγου - όπως επι
του προκειμένου - να μετατοπίζεται από τα ουσιώδη: δηλαδή το υπέρογκο κόστος παραγωγής, τις
δυσβάσταχτες τιμές ενέργειας και καυσίμων, τις διατροφικές ανατιμήσεις, την
ανεπάρκεια του ΕΛΓΑ ως ασφαλιστικού δικτύου διαχείρισης καταστροφών. Το σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ δεν αποτελεί μεμονωμένο επεισόδιο, αλλά
εμβληματικό παράδειγμα της ευρύτερης απαξίωσης που βιώνει ο πρωτογενής τομέας. Ο θεσμός
που ιδρύθηκε ως ανάχωμα στην αγροτική φτώχεια, μετατράπηκε σε όργανο αδικίας
και άνισης κατανομής πόρων που πολλούς λυμαίνονται συμμορίες μη αγροτών ,
κομματάρχες και λοιπά παράσιτα. Η τιμωρία
όμως των προστίμων θα επιπέσει
στα συνήθη υποζύγια…. Καθώς οι νέοι εγκαταλείπουν την ύπαιθρο μη
βρίσκοντας νόημα να παραμείνουν σε έναν τόπο όπου το κράτος όχι μόνο δεν
στηρίζει αλλά επιβραβεύει …. «φραπέδες» και «χασάπηδες», πραγματικός αγρότης
κινδυνεύει να μην υπάρχει. Η αγροτική παραγωγή οδηγείται σε εξαφάνιση και
η χώρα στην πλήρη εξάρτηση από τις εισαγωγές και αγροτικών προϊόντων.
«Πολιτικά αποτύχαμε» - Με Φραπέδες και σαβούρα δεν πάμε μπροστά -
ήταν το μήνυμα ακόμη και του βουλευτή
Ν.Δ Δημ Μαρκόπουλου προς Μαξίμου για
ΟΠΕΚΕΠΕ.
Ας προσέχουν
λοιπόν μήπως οι εκδηλώσεις που
προγραμματίζουν προκαλούν
Υ.Γ και κάτι τελευταίο: Με τελευταία Ρουμανία, (58,6%) και λίγο πιο πάνω από την Βουλγαρία (41,4%) , με
(46%) είμαστε η προ-τελευταία
Ευρωπαϊκή χώρα με το μεγαλύτερο ποσοστό
ατόμων που τους είναι ανέφικτες οι ετήσιες διακοπές μιας εβδομάδας σύμφωνα με την Eurostat. Έχει όμως τον τρόπο του να κάνει διακοπές με
άνεση το ευφάνταστο, πολυπράγμον , κορεσμένο
, κουρασμένο και πομπώδες αιρετό στελεχιακό δυναμικό της Περιφέρειας που οργανώνει
τέτοιες εκδηλώσεις. (Οι
ελάχιστες εξαιρέσεις δεν ανατρέπουν τον κανόνα) Μόλις διάβασα για τις υψηλές των
ακτοπλοϊκών εισιτήριων https://www.efsyn.gr/oikonomia/elliniki-oikonomia/439985_sti-boyli-oi-ypsiles-times-ton-aktoploikon-eisitirion
Με την πρόσφατη επέτειο της
Γαλλικής Επανάστασης 14.7.1789 θυμήθηκα την
Μαρία-Αντουανέτα, σύζυγο του τότε βασιλιά της Γαλλίας Λουδοβίκου ΙΣΤ. Κάποια
στιγμή από το ανάκτορο άκουσε τα πλήθη να φωνάζουν και είδε να καίνε το Παρίσι Τότε ρώτησε να μάθει τι συμβαίνει. Όταν της
είπαν ότι οι υπήκοοί της δεν είχαν ψωμί λέγεται ότι απάντησε : «Qu’ils mangent de
la brioche», δηλαδή «Ας φάνε κέικ». Τέτοια μεταξύ άλλων την έκαναν
μισητό σύμβολο της παρακμιακής μοναρχίας και την οδήγησαν στην λαιμητόμο …
(Η εικόνα είναι από το φιλμ της Σοφία Κόπολα και βρίσκεται στο διαδίκτυο σε ανάρτηση για τη Γαστρονομία και την Μαρία Αντουανέτα ) Θα επανέλθω
* Επαμεινώνδου 71 Θήβα - - τηλ 2262022177- κιν 6997189448
-
theopapaio@gmail.com-http://kadmos35.blogspot.gr/-https://www.facebook.com/theodore.papaioannou
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου