Τετάρτη 6 Οκτωβρίου 2021

Είναι πολύ σοβαρή υπόθεση για εμπιστευτούμε την ταυτότητα της πόλης σε ημιμαθείς και όχι μόνο …………..

από τον πολιτικό Θεόδωρο Κ. Παπαϊωάννου

Ακόμη και σήμερα  φαίνεται ότι κατατρύχεται το γένος των Λαβδακιδών των   απογόνων του Κάδμου που ίδρυσε την Θήβα.

Φαίνεται  ότι ο αυτοαπαγχονισμός της Ιοκάστης, η αυτοτύφλωση  και η αυτοεξορία του Οιδίποδα , ο αλληλοσφαγή των αδελφών Ετεοκλή και Πολυνείκη ,η ηρωική θυσία της Αντιγόνης που συμπαρέσυρε  στην αυτοκτονία τον μνηστήρα της Αίμονα και τη μητέρα του Ευρυδίκη, δεν έφτασαν  για να εξευμενίσουν τη  θεϊκή  οργή  και τις συσσωρευμένες βαριές κατάρες προς το γενεαλογικό δέντρο των Λαβδακιδών αλλά ακόμη και τις ενδοοικογενειακές  κατάρες γονέων προς τα τέκνα . 

Με την Εικαστική αναπαράσταση Ύψιστων Πυλών της αρχαίας Θήβας, στο κέντρο της σημερινής πόλης φαίνεται ότι ακόμη και σήμερα (1.10.2021) το γένος των Λαβδακιδών κατατρύχεται από την ημιμάθεια ,την φαντασιοκοπία, την φαντασιοπληξία, τις φαντασιώσεις, την επιφανειακή προσέγγιση , τον καιροσκοπισμό, τον λαϊκισμό , την παραχάραξη των μύθων και της ιστορίας της Θήβας από εν ενεργεία ή εν δυνάμει  διαχειριστές των  τυχών της ιστορικής αυτής πόλης. Η εκδήλωση ήταν ένα συνονθύλευμα ετεροκλήτων μυθολογικών και ιστορικών στοιχείων. Μια  «φύρδην μίγδην» βλαχομπαρόκ συρραφή ανακριβειών  για να καλυφθεί ο χρόνος για απλή εντυπωσιοθηρία. Θα αναφέρω κάποια από τα λίγα που γνωρίζω και έχω άποψη :

Γνωρίζουν πότε, πού και υπό ηγέτη έδρασε ο Ιερός λόχος , ότι αυτός υπήρξε τον 4ο πχ αι , ενώ ο Οιδίπους τον 13ο πχ αι;  

Που βρήκαν ότι η αδελφοκτόνος συμπλοκή έγινε εκεί; Ο Γιώργος Κατσιμπάρδης (Γ.Κ) στο «Ιστορία επτά μύθων » Β΄ τ.  κεφ. «Επτά επι Θήβας» του Αισχύλου (σελ.188), αναφέρει τα ονόματα των επτά πυλών ,χωρίς τις Ύψιστες πύλες.  Αναφέρει τα ονόματα των Θηβαίων στρατηγών και των αντίστοιχων αντίπαλων  Αργείων και  ότι η αδελφοκτόνος  συμπλοκή έγινε στις Κρηναίες πύλες  και όχι Ύψιστες (σελ193)

Στο ίδιο κεφάλαιο  ( υποσημείωση 123) γράφει: «…μεταγενέστεροι τραγικοί ποιητές και λογοτέχνες, οι οποίοι περιέγραψαν τη πολυσυζητημένη εκείνη σύγκρουση  , κάνουν κάποιες αλλαγές στα ζευγάρια και στις ονομασίες κάνουν κάποιες αλλαγές στα ζευγάρια και στις ονομασίες των πυλών. Όμως η παραπάνω περιγραφή του Αισχύλου έχει θεωρηθεί  ως η πλέον αυθεντική»

Ο έφορος αρχαιοτήτων Αντ. Κεραμόπουλος που ανακάλυψε την Καδμεία ακρόπολη και επικαλούνται οι οργανωτές  της εκδήλωσης ,ταυτίζει τις Ωγύγιες πύλες με τις Ύψιστες του Παυσανία στη νότια πλευρά  κοντά στο σημερινό ΣΦΕ ενώ άλλοι τις ταυτίζουν με τις Βαρραίες πύλες ακριβώς κάτω από τον Ενετικό Πύργο του Αρχαιολογικού Μουσείου. (Γ.Κ «Ιστορία επτά μύθων » Α΄ τ. σελ.198) Πολλών ήταν ερώτημα  πως «έδενε» ο Ρίτσος ( θα τρίζουν τα κόκκαλά του) με τις Ύψιστες πύλες και η μουσική επένδυση;

Όλο το «δρώμενο» θύμιζε αυτό που είπε  ο Ξενοφώντας : «….ώσπερ λίθοι τε καὶ πλίνθοι καὶ ξύλα καὶ κέραμος, ἀτάκτως μὲν ἐρριμμένα οὐδὲν χρήσιμά έστιν……» ,δηλαδή σαν πέτρες ,τούβλα , ξύλα και κεραμίδια πεταμένα εδώ κι εκεί  που δεν χρησιμεύουν σε τίποτα.

 Διαχρονικά ισχύει ότι : «όταν ακούω, ξεχνώ· όταν βλέπω, μαθαίνω· όταν πράττω, καταλαβαίνω» και από εδώ πηγάζει  ο κίνδυνος της στρεβλής ιστορικής πρόσληψης ιδιαίτερα από τις νεότερες γενιές που βρίσκονται στο στάδιο διαμόρφωσης της ταυτότητας των  .   Κάποια δασκάλα πριν  μια 20ετία ρώτησε στην τάξη ποιος κατέβασε την σημαία από την Ακρόπολη και η απάντηση ήταν : Γκλέτσος!!!!!!! Αυτό που είχαν ακούσει  το συνέδεσαν με το ισοσύλλαβο ομόηχο  όνομα του  ηθοποιού που τότε «έπαιζε» κατά κόρον  στα ΜΜΕ ,ενώ πολύ λιγότερο του  ήρωα Γλέζου!!!!!!!

Η εκδήλωση ήταν απογυμνωμένη από τα πολλά και πολλαπλά μηνύματα που αναβλύζουν  από τις συνδεδεμένες με το «δρώμενο»  δύο Σοφόκλειες τραγωδίες:

Για την «Αντιγόνη» τι να προσθέσει η ταπεινότητα μου μετα τους Χέγκελ, Κορνήλιο Καστοριάδη, Ανούιγ , Μπρέχτ , Νίτσε, Σλάβοϊ Ζίζεκ ,  Κώστα Δουζίνα κ.α.  

 Στην τραγωδία «Οιδίπους Τύραννος» ο Οιδίπους συμβολίζει τον τέλειο ηγέτη που πληρώνει για την επιμονή του να ανακαλύψει την αλήθεια, αν και διαισθάνονταν ότι αυτό θα του κοστίσει την δική του καταστροφή .Μπορούσε να διακόψει την ανάκριση που ο ίδιος διενεργούσε για να βρεθεί ο δολοφόνος του Λαΐου  και να βγει αλώβητος, αλλά συνέχισε την έρευνα για να λάμψει η αλήθεια και  να σωθεί η πόλη , ακόμη  και αν κατέληγε  στον προσωπικό του όλεθρο…….» 

Τελικά εγκατέλειψε η Θήβα  που έσωσε για δεύτερη φορά μετα την πρώτη του θανάτου της Σφίγγας και εγκαταστάθηκε στη Αθήνα

Εκεί βρήκε τη δύναμη  να κάνει  τη θλίψη του χαρά ,ώστε   να ζήσει το  υπόλοιπο  της ζωής του αξιοπρεπώς,  αφού ως πολιτικός ηγέτης έκανε το καθήκον του και παρά την κακή του μοίρα διατήρησε το ψυχικό του μεγαλείο και το κύρος του. ( «Ιστορία επτά μύθων » Γ.Κ Β΄ τ. )  Αυτά ας έχουν κατά νου οι «ταγοί» της πόλης και «διάδοχοί» του.

Γρηγόρη , ήσουν το «κέντρο βάρους» της εκδήλωσης  : Αποστολή εξετελέσθη !!!! Ήλθε κόσμος από περιέργεια ή ενδιαφέρον.   Σε   χειροκροτήσαν  από αβροφροσύνη ή από ευήθεια  ,ή από υποκρισία

όλες και όλοι απ’ τον δικό σου πολιτικό χώρο που συμμετέχουν ενεργά στο πολιτικό  γίγνεσθαι . Για την ώρα τους πήρες τα ινία.

Σου είναι μικρή η θέση της δημοτικής «αντιπολίτευσης».  Κτύπα δημαρχιλίκι.   Σημάδεψε βουλευτικά έδρανα.  Πρώτα όμως , βγάλε αυτή την χοντροκοπιά από την πόλη και άκου τον  Γκαίτε : «…. Δεν υπάρχει τίποτε πιο τρομακτικό από τη φαντασία χωρίς γούστο…..»

 Όσο αφορά  τα στελέχη του αντι-νεοφιλελεύθερου (1) χώρου συνολικά , ας αφήσουν την αυτοαναφορικότητα , τον ετεροπροσδιορισμό,  την εσωστρέφεια, την ομφαλοσκόπηση και ας βγουν στην κοινωνία

 

(1)     `Ο όρος  «αντι-νεοφιλελεύθερος»,  προσφέρει ένα κρουστικό, εύληπτο και σαφές προγραμματικό στίγμα ,ενώ προοδευτικός δεν σημαίνει τίποτα σε μια εποχή απροσδιοριστίας και αμφισβήτησης της ιδέας της προόδου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου