Κυριακή, 2 Αυγούστου 2020

ΘΗΒΑ : πόλη της ΑΝΤΙΓΟΝΗΣ . ΟΧΙ πόλη κάποιας «μπανανίας»


από  τον  Θεόδωρο Κ. Παπαϊωάννου Πολιτικό Μηχανικό  Ε.Μ.Π *
από Αλίαρτο
Ένας από τους πιο γνωστούς κυκλοφοριακά κόμβους  της Θήβας βρίσκεται στην συμβολή  δύο οδών .
Της μιας επί
 του ρέματος  της «Πλακιώτισσας»  - κακώς  λεγόμενος περιφερειακός - και της οδού Καβείρων της άλλης ,όπου την Δευτέρα 27.7.2020  οι εργασίες εκτελούνταν πυρετωδώς.
Ένας ελαστικοφόρος φορτωτής μετωπικού πτύου απο-αμμοχαλίκωνε τον κόμβο ρίχνοντας  τα μπάζα  σε παρακείμενο φορτηγό.
Αν δεν κάνω λάθος κάτι δημοτικοί αστυνομικοί, ανεκπαίδευτοι περί τα κυκλοφοριακά,φιλοτίμως προσπαθούσαν  να ρυθμίσουν την αυξημένη -λόγω ημέρας και ώρας- κυκλοφορία οχημάτων
Διερχόμενος, είδα την ασυνήθιστη εγρήγορση ,παραμέρισα ,σταμάτησα και ρώτησα τι συμβαίνει.

Στέρνα
Χαμογελώντας ειρωνικά μου είπαν  ότι από εδώ διέρχονται οι ανεμογεννήτριες του Σάκη του πλούσιου και επειδή δεν χωράνε να στρίψουν σκέπασαν τον κόμβο με αμμοχάλικα και πίσσα.
Το ίδιο μου είπαν έχει γίνει  και στους άλλους κόμβους που βρίσκονται στην συμβολή  της Μακαρίου με την Π.Ε.Ο Θηβών – Λιβαδειάς στο παλιό ΤΡΟΦΟ.
Ρε παιδιά τους είπα,γνωρίζω μερικά ονόματα που σηκώνουν ανεμογεννήτριες αλλά όχι αυτό και έφυγα γιατί  εμπόδιζα  την κυκλοφορία.
Σχεδόν  από την αρχή της, η σημερινή δημοτική αρχή «καταγίνεται» με αυτούς τους δύο κόμβους , «…ράβε ξήλωνε δουλειά να μην σου λείπει…»,
 Αρχικά κόπηκε  του κυπαρίσσι επειδή ξεράθηκε όπως ειπώθηκε .
Πάντα πίστευα  πως τα μεγάλα έργα ξεπηδάνε τις περισσότερες φορές μέσα από αυτά  που δείχνουν ασήμαντα με πρώτη ματιά και την πολιτική όχι ως «τέχνη» του εφικτού ,αλλά ως συνεχή διεύρυνση του.
Γι΄αυτό όταν είδα  να διαμορφώνεται αυτός ο κόμβος παρ΄ότι με ρυθμό χελώνας και μικρός ι, θεώρησα θετικό γεγονός και ενδεικτικό μιας επιτυχούς μετέπειτα πορείας του δημάρχου,  την «απόλαυση» της γεύσης  της οποίας ο προηγούμενος μας είχε απελπιστικά στερήσει επί εννέα συναπτά έτη……
Περίμενα όμως ότι η επέμβαση αυτή θα συνδυάζοντας  με την «απελευθέρωση» του δρόμου από την πετρόκτιστη παλιά στέρνα ,που προσβάλλει αισθητικά την πόλη
Είναι αυτή που εμποδίζει την κυκλοφορία τόσο από τα ανάντη (νότια),όσο και από τα κατάντη βόρια), τους ανερχόμενους  από το πρατήριο Ελευσινιώτη δηλαδή. 
Από δυτικά  της στέρνας , η ορατότητα είναι μηδενική και η κάθετη διέλευση της οδού Καβείρων είναι άκρως επικίνδυνη
 Όταν φθάνουν  εκεί  πολλοί «σταυροκοπιούνται» στον άγιο  που για χάρη του στήθηκε το εικονοστάσιο ανατολικά της στέρνας .
Για τον διαχωρισμό της κυκλοφορίας, άλλο ένα σημείο που χρειάζεται κόμβος είναι η διασταύρωση  του δρόμου της «Πλακιώτισσας» με αυτόν που οδηγεί στον Άγιο Δημήτριο(Μ.Παναγία).
Αυτός πρέπει να διαπλατυνθεί ,αν όχι σε όλο του το μήκος τουλάχιστον σημειακά.Το ότι υπάρχει μια «κοιμώμενη» πράξη αναλογισμού δεν μου λέει απολύτως τίποτα.  Πάντα υπάρχει δυνατότητα και η ανάγκη  για επεμβάσεις στην πόλη και τα δημοτικά διαμερίσματα, αρκεί να συνυπάρχει σχέδιο, όραμα,σθένος,τόλμη, αποφασιστικότητα.
Ο Κουρκούτης ένας όσο ζούσε υψίπολις  δήμαρχος -έτσι χαρακτηρίζει ο Σοφοκλής στην Αντιγόνη τα υψηλά μέλη της πόλης και της κοινωνίας- μεταξύ άλλων, άνοιξε με τις πενιχρές δυνατότητες της  τότε εποχής, την Καβείρων και την Μακαρίου (εντός οικισμού προ του΄23) .
Ο Μάκης ο Δέδες σημερινός πρόεδρος Χωστίων παλιότερα με τις πολεοδομικές του παρεμβάσεις αναμόρφωσε το Σαράντι,ασύγκριτο με την δυστοπία της Αλυκής.
Τα ίδια περίπου έκανε στο Καπαρέλι ο Καλατζής στον σεισμό του ’81
Το ίδιο  έκανα μαζί με τους συμβούλους μου στα Βάγια:  Με τις  πλατείες στα Βάγια και «Κασνέσι» . Με την απόκτηση οικοπέδου για το 2ο Δημοτικό Σχολείο
 Με τον δυτικό από τους δύο δρόμους  μπαίνοντας  στα Βάγια.
Με τον δρόμο από τα Βάγια στο Κασνέσι στο ύψος της ιδιοκτησίας Χαραλάμπους Χατζίνα.
Σήμερα στο χώρο της αιολικής ενέργειας δραστηριοποιούνται κάποιες εταιρείες π.χ.Κοπελούζος ,Μυτιληναίος με κορυφαία την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Θυγατρική της στην παραγωγή Η /Ε από Φ/Α είναι η ΗΡΩΝ με εγκατάσταση και στη Θήβα.
Το 2008 ή το 2009 αποπειράθηκε να εγκαταστήσει μονάδα όμοια της Θήβας, σχεδόν εφαπτόμενη στα βόρια όρια του προ του 1923 οικισμού,αλλά ματαιώθηκε κάτω από την καθολική αντίδραση των δημοτών 
Θυμάμαι ότι ο διακεκριμένος διεθνώς επιστήμονας ,  καθηγητής Ενεργειακής Οικονομίας και Επιχειρησιακής Έρευνας στη Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Η/Υ  του ΕΜΠ  Παντελής Κάπρος ήλθε να αναφέρει τα πλεονεκτήματα.
Οι δημότες όμως ήθελαν τα χωράφια των να μην αλλάξουν χρήση λόγω της επένδυσης. Προπηλακίστηκε γι΄αυτό  σκαιότατα και «διασώθηκε» με την παρέμβασή μου.
Θετικό επι της αρχής όπως λέμε το  άρθρο «Το μίσος κατά της αιολικής ενέργειας»,( 7. 6.2020 -ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ )  του πολυγραφώτατου ομότιμου καθηγητή του ΕΜΠ  Θεοδόσιου Τάσιου
Ενημερωτικός επίσης ο.Γ.Περιστέρης πρόεδρος & διευθύνων σύμβουλος  του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ & πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτροπαραγωγών ΑΠΕ με το άρθρο του : «Η Καθαρή Ενέργεια μοχλός ανάκαμψης της οικονομίας», στο ειδικό αφιέρωμα για το Σχέδιο Ανάκαμψης ( 28.6.2020  - ΒΗΜΑ).
Όμως η πέρα κάθε προσδοκίας σε προσέλευση και παλμό συγκέντρωση που οργάνωσε η κίνηση Βοιωτών πολιτών στην Αλίαρτο (15.7.2020),όπως μου είπαν, έδειξε ότι υπάρχει στα σπάργανα βοιωτικός προβληματισμός γιατί :
 Ακόμη και σε βουνά μικρού ύψους «φυτεύονται» ανεμογεννήτριες, όπως τέσσερις  βόρια των Βαγίων
Μαθαίνουν ότι οι επενδυτές  τέτοιων  έργων επιδοτούνται πλουσιοπάροχα.
Οι τιμές  πώλησης του ηλεκτρικού ρεύματος από τις ΑΠΕ είναι εγγυημένες και σταθερές βρέξει-χιονίσει , που σημαίνει πρακτικά ότι το κόστος μετακυλίεται στους καταναλωτές.
Την περίοδο 2009 - 2017 τιμή του ρεύματος αυξήθηκε κατά 187.60 % και την περίοδο 2010 -2019 οι κρατικές επιδοτήσεις προς τους ιδιώτες επενδυτές ανήλθαν στα 11.3 δις ℮
Απουσιάζει ο διάλογος  με τις τοπικές κοινωνίες.
Παλιά πίσω από κάθε πυρκαϊά έβλεπαν το «σκιάχτρο» της οικοπεδοποίησης. Τώρα βλέπουν τον  «μπαμπούλα» των ανεμογεννητριών, υποψίες συναλλαγών, αδιαφανείς διακανονισμούς , εξωθεσμικές διευθετήσεις……
Όλες αυτές οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις ΑΠΕ από αιολική ενέργεια  που τα οχήματα των διέρχονται μέσα από πολεοδομικά συγκροτήματα πρέπει να κατανοήσουν ότι: το οδικό δίκτυο αντέχει ήπια κυκλοφορία.
Δηλαδή στερείται επαρκών γεωμετρικών χαρακτηριστικών, έχει ελλείψεις σε βάση και υπόβαση, με αναμενόμενες μεγάλες φθορές και αναστατώσεις.
Επομένως οι παραπάνω ανεπάρκειες ( ‘’γεωμετρικές’’ και οδοποιϊτικές ) πρέπει να εκλείψουν  με δαπάνη των εταιρειών που διαθέτουν άλλωστε πολλαπλάσια υλικοτεχνική υποδομή σε σχέση με τους δήμους.
Ο δήμαρχος και το δημοτικό συμβούλιο  πρέπει να πιστέψουν ότι ηγούνται της πόλης της ΑΝΤΙΓΟΝΗΣ  και ΟΧΙ πόλης κάποιας «μπανανίας»
Η Αντιγόνη με το υψηλό της φρόνημα απέναντι στην εσχάτη των ποινών που της επέβαλε  
ο αιμοδιψής τύραννος  της Θήβας Κρέων, ενσαρκώνει  την ηθική αντίσταση και την  αξιοπρέπεια  απέναντι στην αυθαιρεσία και την βουλιμία παντός ( πολιτικά και οικονομικά) ισχυρού…
Και κλείνοντας γράφω επιγραμματικά ότι : Η Αντιγόνη του Σοφοκλή είναι «η τραγωδία με το μεγαλύτερο πολιτικό βάθος» καθώς σχετίζεται, όσο καμία άλλη, με την ουσία της πόλεως και την πολιτική της έκφραση (Κορνήλιος Καστοριάδης)

* τ. Κοινοτάρχης Βαγίων-τ. Γεν. Γραμ. ΚΕΔΚΕ - τηλ /fax 2262022177- 
Επαμεινώνδου 71 Θήβαtheopapaio@gmail.com  -http://kadmos35.blogspot.gr/ https://www.facebook.com/theodore.papaioannou  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου