Τετάρτη 24 Απριλίου 2019

Η ένταξη των επαγγελματιών της πρωτογενούς παραγωγής στο Επιμελτήριο Βοιωτίας, επιταγή των καιρών

από την Χαρίκλεια Παπαϊωάννου υποψήφια του συνδυασμού «Στερεά…Υπεροχής»                                             

 Όχι μόνο εθιμοτυπικά αλλά και ουσιαστικά εν όψει των περιφερειακών εκλογών  ο συνδυασμός «Στερεά..Υπεροχής» με επικεφαλής τον κ.Αναγνωστάκη επισκέφθηκε το Επιμελητήριο Βοιωτίας
Στην συζήτηση που είχα στο τέλος με τον πρόεδρό του τον κ. Αγνιάδη γνώρισα τον  προβληματισμό μου για την ένταξη των επαγγελματιών της πρωτογενούς παραγωγής  στο Επιμελητήριο , με βάση τα παρακάτω δύο δεδομένα που έχω υπόψη μου:
 1Ο ότι αυτό το μοντέλο  και μάλιστα με την μορφή αυτοτελούς Αγροτικού Επιμελητηρίου έχει εφαρμοσθεί επιτυχώς  σε πολλές χώρες με ισχυρή αγροτική οικονομία . Ένα από αυτά είναι το γαλλικό Αγροτικό Επιμελητήριο  που ιδρύθηκε το 1924 - το πιο εξελιγμένο- αντιπροσωπεύει το σύνολο των επαγγελματιών της πρωτογενούς παραγωγής και  αποτελεί πρότυπο προς μίμηση.
2ο  η αίσθησή μου ότι οι εποχές που ο αγρότης ήταν μόνο παραγωγός πέρασαν ανεπιστρεπτί.
Σήμερα εκτός από παραγωγός επιβάλλεται να είναι και επιχειρηματίας,κάτι που απ΄όσα γνωρίζω  στη χώρα μας αντιλήφθηκε  το Επιμελητήριο Λάρισας και δημιούργησε νέο τμήμα ειδικά για τους αγρότες, έχοντας σαν πρότυπο Ευρωπαϊκά Επιμελητήρια, όπου οι αγρότες εκπροσωπούνται ισότιμα με τους  επαγγελματίες των άλλων τμημάτων.
Υπό την «σκέπη» του Επιμελητηρίου στην επόμενη χρονική φάση μπορεί να αναπτυχθεί ο θεσμός του agromarketing που λειτουργεί προ πολλών ετών στην Ευρώπη.
Σε γενικές γραμμές αυτός λειτουργεί ως εξής:  Στις δυο πλευρές της  παγκόσμιας αγοράς  υπάρχουν  από τη  μια οι αγορές που  θέλουν να αγοράσουν συγκεκριμένα προϊόντα και στην άλλη οι αγρότες που δεν γνωρίζουν πάντα τις ανάγκες  των αγορών. Τούς δύο αυτούς «πόλους» , « γεφυρώνει» το agromarketing .
Έτσι ο πρωτογενής τομέας θα παράγει και θα προσφέρει  ότι ζητά ο αγοραστής - όχι μόνο ο μεμονωμένος αλλά και  οι μεγάλες εταιρίες - με αποτέλεσμα να μην παράγονται προϊόντα που παραμένουν αδιάθετα όπως σήμερα . Φυσικό είναι ότι κατά πρώτο λόγο τα προϊόντα τους  θα διατεθούν στην τοπική αγορά που μπορεί να φθάνει σε ακτίνα  50χλμ ,αλλά  στόχος  πρέπει να είναι  οι  ξένες αγορές 
Μέσα σε αυτή έστω μικρή περιοχή  ο αγρότης ερχόμενος σε επαφή με τους  τομείς  της εστίασης  και των νοικοκυριών θα μπορεί να διαθέτει τα ποιοτικά προϊόντα ώστε  αυτά να μην  μένουν στα ψυγεία ή να σαπίζουν  στις χωματερές.
Η κατανάλωση ντόπιων προϊόντων  θα είναι στις προτεραιότητες του Επιμελητηρίου που καλείται  να εμπεδώσει  την αντίληψη ότι  πρέπει να καταναλώνουμε  προϊόντα που γνωρίζουμε και  παράγουμε στην περιοχή μας
Όμως για να απαντηθεί ένα τέτοιο εγχείρημα πρέπει να δημιουργηθεί μια Αναπτυξιακή Εταιρεία του Επιμελητηρίου. Θα απαρτίζεται  από αγρότες ,αγροτικούς συνεταιρισμούς, γυναικείους συνεταιρισμούς, νομικά πρόσωπα με κύρια δραστηριότητα την πρωτογενή παραγωγή ,ομάδες/οργανώσεις παραγωγών.
 Θα διαθέτει επιστημονική στελέχωση, εξοπλισμένη με διαλογητήρια, με ψυγεία, με  logistics .
Σε αυτή θα μπορούσαν να αποκτήσουν μετοχές η Περιφέρεια, οι Δήμοι και το Επιμελητήριο. Προϋπόθεση  γι’αυτό είναι η αλλαγή νοοτροπίας του αγροτικού πληθυσμού και η εμπέδωση της αντίληψης  ότι  η « μάχη» πια δεν δίνεται (μόνο) στους δρόμους, αλλά πρώτιστα σε θεσμικό επίπεδο και συχνά εκτός συνόρων.   Σε αυτά τα σύγχρονα πεδία των «μαχών» καλείται να αγωνιστεί (και να νικήσει!) ο αγροτικός κόσμος.   Γι’ αυτό, η θεσμική ανασυγκρότηση του κλάδου είναι ζωτικής πια σημασίας.
Για την υλοποίηση ενός τέτοιου σχεδίου συναινούν   το Υπουργείο ΑΑΤ και το Οικονομίας και Ανάπτυξης.Κλείνοντας υπογραμμίζω ότι ο κ. Αγνιάδης όχι άκουσε με προσοχή,αλλά μου είπε ότι βρίσκεται σε προπαρασκευαστικό στάδιο.

 Επικοινωνία:Επαμεινώνδου 71 Θήβα -  τηλ/fax 2262022177 -  κιν 6997189448 - xarikleiapapaio@gmail.com  


1 σχόλιο:

  1. Καλα ειναι αυτα και σωστα γραφετε ,αλλα το Επιμελητήριο κατα την ταπεινημου αποψη μπορουσε να κανειπερισσοτερα πραγματα .Καλη επιτυχια στις εκλογες ,πιστευωοτιοι νεοι ειναι μια νεα νοτα στην πολιτικη !!

    ΑπάντησηΔιαγραφή